onsdag 21 oktober 2009

Egen tid är så viktigt- även för våra relationer

Nu har jag susat iväg till Öland och det kändes underbart att åka över bron och åter se det öppna landskapet och Alvaret. Det lilla huset som vi har är verkligen en liten idyll. Gräset hade vuxit mycket och min farmor hade ett önskemål att det skulle klippas så jag började med det medan jag samtidigt satte på elementen och tände en brasa i sovrummet för att få varmt.

Åhhh så skönt att vara här
När jag är i Mundekulla trivs jag ju där och har så många fina människor runtomkring mig. Men när jag ger mig iväg inser att jag verkligen behöver egen tid att vila med mig själv och i mig själv. Samt egen tid att fokusera på det jag vill djupast innerst inne. Efter gräsklippningen tog jag en kopp te och satte mig i trädgården och såg ut över ängarna där man lite längre ner skymtar Kalmarsund.

Min väninna är eremit på deltid
Jag har märkt att så många kvinnor längtar efter egen tid och en egen plats att vara med sig själv. Min väninna har gjort slag i saken och hittat en "eremitgrotta" som hon kallar det... ett rum som hon hyr där hon kan vila och bara vara med sig själv. Förutom att vistas där så jobbar hon och träffar familjen på helgen. Jag fick äran att hälsa på henne i henens eremitgrotta, då hon annars inte har haft besök och vi hade en så mysig kväll. Åt en god måltid och satt sedan vid brasan flera timmar och pratade djupare tankar och om saker som nästan bara hon och jag vet. Det känns fint att hon har förtroende för mig och jag för henne och det är så spännande och givande att ta del av det som sker på ett djupare plan i vännernas liv.

Fler och fler kvinnor väljer en andlig väg nu
Det kändes så inspirerande att höra henne prata om hur hon verkligen valt en mer andlig väg nu och hur hon sitter och läser ACIM (A Course in Miracles) i sin lilla eremitgrotta. Jag har ju fått den stora förmånen att ha flera kvinnor i mitt liv nu som verkligen är djupt dedikerade till det andliga och att växa som människa och som följer sitt hjärta. Några har även brutit upp från relationer som inte längre gav dem en djupare mening och andra har andliga och närande relationer.

Ge dig själv egen tid, det gynnar dina relationer
Troligen kommer inte dina nära och kära jubla när du gör det men det kommer troligen att komma mycket gott ut av det ändå för dem med. Min väninna berättade att hennes relation med man och barn redan hade blivit mycket bättre. Så vi behöver inte be någon om tillåtelse. Vi behöver ge oss själva det vi behöver men självklart ha en balans så att vi tar hänsyn till våra nära och kära med.

4 kommentarer:

  1. Åhh.... det låter underbart! Jag har sedan länge en längtan efter en egen "eremitgrotta". Hoppas och tror att det kan bli en verklighet i framtiden.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja det kan det säkert bli... och det kan ju även vara för en mindre period till att börja med som jag har gjort det senaste året.. hyrt en lägenhet några månader och bott en del i en väninnas lägenhet när hon var bort. Kram Anne

    SvaraRadera
  3. det finns så många idéer om hur en familj och relation ska vara...

    Inspirerande och stärkande att läsa dina ord Anne... Vi kanske skaffar två boende här på sikt.

    kram kram Erika

    SvaraRadera
  4. Javisst .. det kan vara en jättebra idé.. En kvinna berättade även för mig om sin väninna och hennes relation som varit väldigt flödande.. ibland bodde de ihop och ibland inte... men det kändes väldigt fritt. Kanske vi skulle känna efter lite mer vad det är läge för just nu... det skulle säkert relationerna må bra av..

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig