fredag 16 oktober 2009

Lama Pema i Mundekulla

Vi har en lama på besök
Lama Pema är på besök i Mundekulla. Hur kan en person påverka hela platsen så mycket. Det känns som Lama Pemas närvaro strålar ut över hela Mundekulla. Sällan eller aldrig har jag träffat någon som är så levande, kärleksfull men även har ett så kristallklart sinne. Han ömsom skrattar och gråter och blir sedan mer allvarlig och talar med en styrka som den som vet vad han talar om.

Great importance that is kept in the heart
Ja ungefär så är betydelsen av det tibetanska namnet för compassion som är grunden för buddhismen säger Pema. Men vårt begrepp av compassion eller medkänsla innefattar inte alls detsamma som det motsvarande tibetanska ordet. När lama Pema förklarade det så handlar det om att känna djup medkänsla och kärlek och ur det vilja minska lidandet för alla levande varelser samt också agera för att göra det .. ja ungefär så i alla fall.

Vi behöver släppa idén om JAG och hur viktig jag är
När vi tänker på andra och ger till andra så fylls vi ... det påminns jag om när jag lyssnar till lama Pema. Samtidigt handlar det nog om att ge oss själva egen tid med för att hämta kraft och det gör ju Lama Pema med genom att meditera bland annat... Godnatt ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig