söndag 4 oktober 2009

En Hälso-Gudinna i Värmland

Nu har jag varit på Living Food institutet i Värmland
i 10 dagar. Jag känner mig mycket mjukare och lättare i kroppen och den känns skön att vara i. Känner även ett skönt lugn och balans inom mig.


Vetegräs pressas och vi fick en hutt tre gånger om dagen...
Det kryllar av nyttiga saker och användes mycket i living food och har hjälpt till att bota många sjukdomar. Tyvärr måste jag erkänna att de inte var så goda ... men när man tänker på hur nyttiga de är så går de ändå rätt bra att få i sig.

Birgitta är den som driver Living Food institutet
i Värmland. Hon är ett levande bevis på att man kan bli frisk med levande föda då hon botade sin cancer med denna kost. Sedan dess har hon utbildat sig vidare och lever som hon lär. Med sin vitalitet och fräschhet och lugna balanserade sätt är hon en inspirationskälla som visar på att man kan leva gott på denna kost och hålla sig ung och fräsch länge. Här är Birigtta i full färd med att rensa boveteskott som hon odlat.

Birigittas kurser är alltid välplanerade
och proffisigt upplagda. Man behöver inte hjälpa till med matlagning utan sitter för det mesta med och tittar på när hon har matlagningsdemonstration. Det ser så enkelt ut att laga mat på detta sätt och det är det med enligt Birgitta om man bara har förberett en del ingredienser.

När Birigtta talar om hälsa så blir det så enkelt.
Ät levande föda säger hon helt enkelt, då får du i dig vad du behöver och behöver inte tänka på kosttillskott m.m. dessutom håller du dig frisk och vital. I dessa dagar med kosttillskott och piller och en mängd olika dieter så blir det så enkelt och skönt att höra hennes tankar.

Gudinnans tanke med frukter och grönsaker
Jag tror att när den stora Skaperskan skapade frukter och grönsaker så var det för att vi skulle njuta av dem i sitt naturliga tillstånd. För då innehåller de ju allra mest vitaminer, mineraler och enzymer. Tänk vilka sönderdelade och förstörda produkter det ligger på hyllorna i affärerna... Det finns ju knappt inte ett bröd att köpa utan en massa konserveringsmedel och tillsatser. Är det då konstigt att vi blir sjuka... Min övertygelse är att vi är menade att leva så nära naturen och det naturliga som möjligt.


Levande föda är inte bara sallader
Man kan göra en massa goda mättande färser genom att mixa grönsaker med nötter eller mandlar och tillsätta kryddor.

Här åt vi norirullar som var mycket goda.

Sista kvällen festade vi på en supergod tårta
gjord av en botten på dadlar kokos och carob och fyllning med rivna äpplen, päron och bananer samt slutligen mandelgrädde på toppen. Tänk att en tårta kan vara så god och ändå nyttig med!
Viktigt att lyssna in vad vår egen kropp behöver
Jag vill äta mer sån här nyttig och härlig mat men känner inte att jag ska äta bara det. Det känns jätteviktigt att kunna njuta av maten och ibland vill jag ha varm mat.. men jag ska prova mig fram lite. Men frukostar känns enkelt och man kan man göra supernyttiga och goda tex en smoothi på frukt eller bär + cashewnötter. Eller en mer mättande gröt på bovete, frukt och bär + sesammjölk. Sen kan man ju även värma living food upp till 40 grader om man vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig