söndag 11 oktober 2009

Kurs i Självkärlek 8 - 11 oktober

Nu är kursen i Självkärlek slut för denna gång och jag känner mig djupt tacksam över denna helg som bara har känts så bra. Underbara kvinnor har delat med sig sina tankar och känslor och vi har haft en så trygg, djup och fin kvinnogemenskap. Ellikas medverkan med lyssnande samtal öppnade verkligen upp för våra djupaste känslor och det som ligger i vägen för att vi ska kunna vara dem vi verkligen är fullt ut.

Psykologer, terapi och Ellika
Jag pratade i eftermiddags med en kvinna som berättade att hon gått i terapi hos en psykolog under en längre tid... men upplevde att det hade hänt mycket mer bara den lilla stund hon var med nu och som Ellika guidade henne i att minnas vissa känslominnen. Hos psykologen hade hon suttit på sin stol och psykologen hade suttit i andra ändan helt tyst bara och det hade inte känts så tryggt att prata och än mindre att visa känslor kan jag tänka mig. Men Ellika vågar vara nära och ställa de rätta frågorna och bejaka och uppmuntra när gråten och tårarna kommer. Därmed blev det som jag tidigare nämnde så tryggt i gruppen för alla att vara sig själva.

Underbar samverkan
Vi fick mycket fin feedback i slutet av kursen att deltagarna tyckte att det varit en mycket god samarbete mellan oss och att de hade fått ut mycket av det vi båda hade erbjudit. Det kändes även underbart att vara två som leder så att den ena kunde slappna av mer när den andra höll i det. Samt att vi kunde ta små stunder och lyssna till varandra och dela de ev känslor eller tankar som kom uppp mellan varven. Det gjorde nog att vi kunde vara ännu bättre och mer närvarande ledare. Samtidigt var det ju så att vi alla skapade denna helg tillsammans. Jag känner mig så djupt tillfreds och tacksam av att möta alla dessa jättehärliga kvinnor .. och ännu mer när vi som nu verkligen kunde mötas så i kärlek och nakna både inutit och utanpå (i bastun) ...

Tankens kraft, "pleasure" och skapa ditt liv
Var det jag delade med mig omkring. Jag ledde även några sköna avslappningsstunder med vägledda meditationer. Det känns viktigt att både gå djupt och hela det som behöver helas men också att ge oss tid att lyssna inåt, känna efter vilka behov vi har och vad vår längtan är samt hur vi kan förverkliga den. Det var detta jag höll lite mer i samt pratade om vikten av att ge oss själva glädje och njutning.

Svetthydda i bastun på Lördag kväll
Vi hade en underbar svetthyddeceremoni i vår vedeldade bastu på Lördag. Jag och Ellika har insett att det kan vara skönare för kvinnor att göra denna variant även om jag själv varit med i en riktig svetthydda flera gånger med. Men i bastun är det oftast inte lika varmt och det är mer bekvämt och därmed kan man enklare följa med i den ceremoni som Ellika leder där vi släpper det gamla som vi inte längre vill bära med oss och välkomnar det nya. Mellan rundorna gick vi ut och flera av oss hoppade i vattner i den iskalla dammen. Inne i bastun (och i en svetthydda) är det helt mörkt och det är en så mysig och trygg känsla att sitta där i mörkret naken i värmen med en massa andra kvinnor.

Fokus på de olika väderstrecken
Ellika vägledde oss att fokusera på att släppa det vi inte längre vill bära med oss i livet. I Norr handlade det om att släppa fysiska problem, I öster släpper vi mentala negativa tankar m.m., i söder släpper vi jobbiga känslor och i väster öppnar vi oss för anden - the spirit. Den svetthydda hon erbjuder har hon lärt sig av Wampanaogstammen
.
Vi tackar och välsignar Moder jord
Varje morgon så säger Ellika även tackbön där vi tackar Moder Jord och alla hennes levande varelser. Genom den bönen så känner jag alltid en djupare förankring med allt levande. Det finns något i indiantraditionen som är så vackert och det är just deras vördnad och tacksamhet till Moder jord. Jag känner mig så nära naturen och jorden när jag umgås med Ellika och hennes man Medicine Story.

Vi kvinnor behöver varandra
För att kunna växa och bli allt det vi är och därmed kunna medverka till att skapa den här planeten till en mer harmonisk och vänlig plats att vara på.

Det blir fler kurser
Det känns bara så att denna helg gav mycket till alla och vi själva upplevde den så fin med. Så vill du vara med så kanske det blir en kurs redan till våren eller senast nästa höst. Hör gärna av dig finns det tillräckligt med intresse så kanske det blir en kurs redan i vår.

Vill du veta mer om denna kurs.. läs under http://www.mundekulla.se/ och kurs i Självkärlek

2 kommentarer:

  1. Jag känner mig fortfarade varm inuti efter helgkursen tillsammans med Anne, Ellika o alla andra härliga medsystrar! Så mycket kärlek mellan medmänniskor är väldigt stärkande. Vill gärna vara med om det blir uppföljning till våren.
    STORT TACK o kramar till er alla! Lena

    SvaraRadera
  2. Tack Lena för dina värmande ord.. jag känner mig uppfylld med... Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig