fredag 23 oktober 2009

Gudinneskolan Fredagen 23 oktober

Värmande Kvinnorelationer på äldre dagar
De senaste två dagarna har jag hälsat på min farmor och min faster en stund på eftermiddagen och fikat med dem. Min faster bor mycket nära farmor och tittar in till henne varje dag. Jag njuter av att se de här kvinnorna tillsammans... Min farmor är ju 98 år nu och helt klar i huvudet... men benen orkar inte så mycket så hon tar sig fram i rullstolen i lägenheten men det går bra det med. Det finns en så fin värme mellan dem som kryddas av humoristiska lite spjuveraktiga skämt. De har en slags syster, vänrelation som bara finns där och som jag känner mig priviligerad att ta del av när jag är där. Deras värme för varandra strålar på något sätt ut i rummet och även jag får en del av den.

Min farmor har visat mej att man fortsätta att ha det bra när man blir äldre
Hon har enkelt flyttat från sitt hus till en lägenhet som hon ville ha och där hon trivdes mycket bra under 10 år. Sedan har hon nu flyttat igen till en lägenhet närmare sin dotter (min faster) som hälsar på henne varje dag och de har så mycket utbyte och kul med varandra. Dessutomn har hon fått nya vänner på boendet som hon träffar i matsalen. Jag tror faktiskt hon tycket det är rätt okey att åka runt i rullstolen med och hon tar sig fram snabbare nu än när hon hade sin gåstol. Dessutom har hon alltid en massa intresse och älskar att se naturprogram på Tv, läsa böcker och är en hejare på korsord.

Hon har betytt så mycket för mig
De senaste åren som jag har bott i Mundekulla har ju farmor varit min närmaste släkting. Det har värmt mitt hjärta så mycket varje gång jag hälsat på henne och känt hennes varma leende, kärlek och välvilja till mig och jag har inspirerats så mycket av hennes kärlek till djur och natur. Men hon har skinn på näsan med och kan säga ifrån när det är något hon inte gillar. Hon har även styrt skötslen av sitt gamla hus de senaste 10 åren även om hon har skänkt det till sina barn och barnbarn. Hon lyckas få tag i folk som målar och röjer i trädgården så att det ska vara fint där. Ja hon vet vad hon vill...

Jag kände mig som en ung flicka
I deras sällskap kände jag mig idag som en ung flicka som egentligen har väldigt mycket mer att lära i livet... Kanske har jag tid på mig också om jag brås på dem och det hoppas jag för det finns mycket kul att utforska i livet... Kram Anne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig