onsdag 22 juli 2009

Gudinnorna, Mira och Susanna


Mira och Susanna i en artikel i Hälsa nr 7
Jag lärde känna Susanna för många år sedan då hon bodde och verkade på den Alternativskola som Bima hade startat och som var unik då den vilade på en andlig grund. (Läs om Bima nedan) En gemensam vän till oss sa att du måste träffa Susanna ni känns lite som själsfränder och har nog mycket gemensamt. Så jag åkte ut till Rinkesta slott där hon var just då och fann en ung mycket vacker kvinna med en stark andlig utstrålning. Liksom mig gick hon klädd i långa vackra klänningar och liksom mig var hon mycket dedikerad till den andliga vägen. Vi hade mycket att prata om och höll sedan kontakten och träffades och delade tankar samt sjöng våra egenhändigt skrivna sånger för varandra.
Sammanförde mig och Peter.
En tid bodde Susanna hos mig i min lägenhet på Lidingö. Hon nämnde då en dag en kille hon kände som bodde i småland och höll på med musik. Jag förstod då att det var samma kille som någon annan just hade nämnt för mig och som skulle skriva musik till hennes dikter. Så det kändes som det var en mening att jag skulle träffa den här mannen. Peter kom och hälsade på och vi fann varandra.


Smycka dig inifrån och ut
Så här står det i Hälsa: “Pärlor, stenar, nötter och bönor från världens alla hörn. Vackra för ögat och sköna för sinnet. Smycken som talar till ditt hjärta och bildar en spegel av ditt inre.”
“Vi behöver ta oss tid att välja det vackra med omsorg, så att det blir det vi verkligen innerst inne vill ha. Hos Mira och Susanna handlar det om att stanna upp, slappna av och känna efter vad som verkligen är vackert, på ett djupare plan.”
“- Att göra ett halsband som det här är inte bara att skapa ett smycke. Det är också att låta varje person komma i kontakt med sitt inre, låta smycket bli en reflektion av själen, säger Susanna.”
The magic in loving the earth
Som en röd tråd i deras arbete är mottot: "the magic in loving the earth" Att leva i verklig tacksamhet till den jord som föder oss och ger oss allt vi behöver är grunden för en uthållig livsstil, säger de. När vi väljer kläder och smycken som inte skadar naturen, djur eller människor så får vi dessa sakers inre skönhet på köpet.
Ditt inre rum
I artikeln finns även en övning i att gå in i ditt inre rum för att upptäcka vilka färger, former, kvalitéer och egenskaper som finns där och sedan gå igenom vilka kläder och smycken du har som stämmer överens med det. Samt att du kan tänka på att när du köper kläder handla det som verkligen tilltalar dig.
Att ha på sig kläder som speglar dem vi är innerst inne
Jag ( Anne) har själv funderat mycket på hur viktigt det är att ha på sig kläder som speglar dem vi är innerst inne. Idag när så många är styrda av modet och vill se likadana ut som alla andra så slätas vi ut som människor och blir inte tydliga för varandra. Visst är det underbart med människor som vågar välja sin unika klädstil och sin färgskala som givetvis kan växla i olika perioder i livet och även från dag till dag. Men i grunden finns det något som är unikt för var och en av oss och som kan bli mer tydligt när vi väljer de färger, former och kvalitéer som stämmer överens med vårt inre.
Min solklänning
För många år sedannär jag bodde i Stockholm och hade mediterat och gått in i mitt inre fann jag där inom mig en kvinna med en klänning i gult och orange. Jag sydde då en sådan klänning och färgade den på egen hand och gjorde batik så det blev solstrålar i halsringningen och vid ärmarna. Jag älskade den här klänningen och kände mig så stark och balanserad i den, nu är den utsliten men jag ska se om jag inte kan hitta en bild på den och lägga in den. Känns även som det är dags att sy en ny solklänning.
Gudinnan inom dig
I mina kvinnocirklar och på mina kurser brukar jag ofta göra en avslappningsövning där kvinnorna får möta sin inre Gudinna och upptäcka hur hon ser ut, vilka kläder och vilka färger hon har på sig, hur hon lever, hur hon rör sig m.m. Sedan brukar de få måla och skriva ned det de har sett. Jag är övertygad om att vi skulle känna oss så mycket mer i balans och harmoni om vi valde att låta vårt yttre spegla det inre och var och en gav sig tid att finna sin unika klädstil.

Att inreda ett rum
Mira berättar även att när hon skulle inreda ett rum gick hon in i sitt inre och kände efter vilka färger och egenskaper hon på djupet ville uppleva i rummet. Det blev mjuk mossa i en glänta och solljus som strilade ned över henne där hon vilade. Sedan inredde hon rummet efter det.

Läs mer om dess härliga kvinnor på deras vackra hemsida http://www.temple.ma/
Läs även deras fina blogg där de lagt ut underbara foton. http://www.temple.ma/wpfw/
Läs mer i Hälsa nr 7 julinumret, artikeln är skriven av Eva Sanner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig