tisdag 21 juli 2009

En till vis Gudinna

Idag har jag haft en mycket fint och djupt möte vid mitt köksbord, med Bima - en lite äldre vis och vacker kvinna. Hon delade med sig många djupa tankar bland annat om relationer. Här kommer lite vad vi pratade om samt mina tankar om det.
En man är tillfredställd när hans kvinna trivs med livet

När vi hade samtalscirkel nu på lägret sa en man: "- Jag är lycklig när hon är lycklig" och pekade på sin kvinna. Bima sa att en man känner sig nöjd när han vet att hans kvinna är nöjd. För då känner han att han är en god och bra man. Det stämmer verkligen i min realtion med Peter. Han har tagit på sig mer huvudansvar för kursgården nu och låtit mig få vila mer finna ut hur jag kan leva mer från mitt inre och syssla med det som ger mig tillfredställelse. Jag märker och Peter har även uttryckt det att han har kommit närmare mig igen tack vare det och att vår relation känns mer kärleksfull och harmonisk. Medan när jag hjälpte till med allt praktiskt och ofta stressade då blev relationen sämre. Självklart är mitt (och Peters) mål att Peter ska kunna ta det lugnare med och det tror jag vi är på väg mot. Men just nu verkar han trivas med att ha full fart i livet och att det händer mycket, samt att det kommer så många till Mundekulla i sommar.

När vi ger kärlek till oss själva då får vi det med
Vi kvinnor har ju ett så starkt mönster av att vi ska ställa upp och hjälpa till och att endast då är vi goda. Vi vill hjälpa och stödja mannen och tror att han då ska tycka om oss mer. Vi behöver bryta det och se mer till oss själva. Vi behöver inse att en man älskar en lycklig kvinna, då känner han att han är bra och duktig. När vi inte mår bra så tar mannen på sig det och känner skuld. Kanske är det fler än jag som har märkt att en man väldigt lätt tar på sig skuld och stänger av om vi kommer med tankar om hur vi vill ha det eller vill ändra på honom. Då stänger han helt enkelt av ännu mer som Bima uttryckte det för att det är så smärtsamt för honom att känna sig dålig eller att känna skuld. Samt att han då även stänger av till oss och det vi ville -som ju var att komma närmare blir istället tvärtom.
Satsa på att du ska vara lycklig
Så se till dig själv, ge dig själv kärlek, gör det som är kul för dig, njut av livet och mannen kommer älska dig och vilja vara med dig. Alla män dras till kvinnor som strålar och tycker om sig själva. Njut av att vara i din kropp, sjung och dansa, träffa dina väninnor.. Han kommer att älska dig och känna att han är en bra man som kan göra sin kvinna lycklig. Även om det nu är främst du som gör dig själv lycklig så kommer han känna sig nöjd med sig själv med när du är nöjd.
Du som ännu inte har en nära relation
med en man och skulle vilja ha det: Njut och ge kärlek till sig själv, ha kul och gör det som ger dig glädje ... Ge dig själv allt det som du skulle vilja få av en partner: tex kan du köpa vackra blommor, ge dej själv en massagebehandling, ge dig själv uppskattning m.m. då kommer du att stråla och männen kommer att dras till dig så du kan välja och vraka. De kommer känna att - den där kvinnan verkar enkel att vara med och enkel att tillfredställa i livet.
Det inre speglar det yttre
Min erfarenhet är verkligen med att när vi ger oss tid att lyssna till vårt inre och sedan handla på det i det yttre då har vi balans mellan det manliga och kvinnliga och en god relation mellan det feminina och maskulina inom oss. Detta speglar sig i den yttre verkligheten och vi kan ha goda relationer med männen där för att vi har en god relation med vår inre man.

Kärlek och tantra
Bima har alltid haft ett djupt engagemang i att nå en djupare sexualitet som är mer tantrisk. Att mötas på en mer själslig nivå. Hon pratade om hur kvinnan kan vara den lugna och nära famnen som hjälper mannen att mer lugnt och stilla smälta samman med henne på ett djupare plan. Men att det inte är enkelt för en man att göra detta då han har en stark sexuell drivkraft i sig. Men när han verkligen vågar och ger tid till att mötas på ett mycker mer djupt och nära plan så kan han njuta ännu mer av det. Samt att mötet då blir ett djupt själsligt möte där ni smälter samman med både kropp och själ vilket sedan kan ge näring till båda för en lång tid framöver.

Bima skriver på en bok och snart en blogg
Bima är på väg att starta en blogg och jag stärkte henne idag i att göra det och dela sina tankar då hon verkligen är den visa kvinnan som har mycket att ge till andra. Där kommer hon förhoppningsvis skriva mer om dessa tankar samt att en bok även är på väg som kommer att handla om cirklar men även om relationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig