torsdag 2 juli 2009

Längre kvinnokurs-retreat

Under en övning på kvinnofestivalen guidade Helena Soluna oss i att gå runt i rummet och leva oss in i att vi var kvinnor som levde i en by, kanske i en Afrikansk stam. Att vi hade alla våra systrar nära oss och gick barfota på marken, flätade varandras hår, hjälptes åt med att ta hand om barnen, laga mat m.m. sjunga, dansa och att vi hade en trygghet i att vi alla skulle stanna kvar där och finnas kvar för varandra, förutom när någon gick bort av naturliga skäl.
Detta väckte något djupt inom mig
och jag insåg hur otrygga vi människor i vår kultur har blivit för att vi bor så ensamma och skilda åt oftast långt från våra närmaste släktingar. Jag kunde leva mig in i den trygghet det måste vara att veta att de som finns runtomkring mig finns kvar och att vara flera generationer som bor tillsammans.
Under festivalen växtes en liknande känsla genom all dans, samtal, närhet m.m. en känsla av att vara här och nu i kroppen och att känna ett sånt skönt systerskap genom att ha mina nära väninnor med mig under några dagar samt lära känna och komma mer nära många andra kvinnor.
En längre tids djup samvaro för kvinnor
Därmed fick jag idén att ha en längre retreat på ca 4-5 dagar kanske i september där vi fördjupar allt det vi har gjort under kvinnofestivalen så att vi kan komma ännu mer nära oss själva, varandra och naturen. Där vi dansar, samtalar i cirkel, berör eller masserar varandra, vilar, njuter av naturen och mycket mer... Jag vill leva mer i den underbara känsla jag hade efter festivalen och som jag vet att många andra kvinnor hade mer och tänkte att detta kan vara ett sätt att göra det på. Vill du vara med?

2 kommentarer:

  1. vill gärna komma..längtar efter djupare kvinnonärhet....nu bor jag ju med två män också....även om en är liten!!Maui skulle ju följa med i sånna fall.....jätte fin ide anne!!

    SvaraRadera
  2. Vad kul Camilla.. Då kan vi prata mer om det när du kommer.. Kram Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig