fredag 14 september 2012

När du kan säga JA och NEJ helhjärtat är du FRI.

Jag tränar mig på att Surrender !
....och lyssna inåt ... emellanåt dyker det upp situationer där det känns enklast att göra det jag tror förväntas av mig eller det jag tror att andra ska tycka om att jag gör. Har nyss börjat läsa en mycket bra bok av Brenda Shoshanna.. Boken heter "Fearless"...och handlar om att leva utan rädsla... Har skrivit lite tankar idag med inspiration från boken.. Jag kommer nog skriva mer om detta tema då det redan har gett mig mycket.

Ett sant JA och ett sant NEJ
Du kan bara säga ett sant och äkta JA om du också kan säga ett sant NEJ.... För att kunna säga nej behöver du veta vem du är och acceptera den du är.. Du behöver även veta vem du inte är. Vi kan inte vara allt för alla... Ju mer du lär känna dig själv och vet vad som är din unika väg, hur du vill leva, hur du vill umgås med andra, vad du trivs eller inte trivs med... då kommer du veta vad som passar dig och inte passar dig. Kanske blir du inbjuden på middag och du känner i maggropen att du inte vill gå... du anar att det kommer bli mest ytligt prat och du vet att du mest uppskattar att möta andra på ett djupare plan.

....men du säger JA ändå av rädsla för vad andra ska tycka om dig... eller av rädsla för att mista din vän som bjudit in dig....du går ändå för att vara artig...medan du kanske hellre ville vara hemma bara. Då har du ju inte sagt ett sant och äkta JA till dem som bjudit in dig. Mycket troligt blir middagen så som du anat... säkert kan du själv göra ditt bästa för att den ändå ska bli trevlig för dig, men du har inte följt din djupaste önskan. Du har inte lyssnat till dig själv, du har inte respekterat ditt sanna autentiska jag.

Vi kan inte vara Allt för alla.
Många av oss ...kanske speciellt vi kvinnor... tror att vi måste vara allt för alla... Istället för att lyssna till vårt eget hjärta så ställer vi upp och gör det som förväntas eller det vi tror vi borde göra. Ofta hamnar vi då i situationer där vi inte känner oss respekterade eller värdesatta och vi inser inte att situationen endast speglar att vi inte har respekteras oss själva i första läget. Ju mer vi går med på det vi inte riktigt vill ju mer splittrar vi även vår egen energi och till slut vet vi inte vilka vi är.

Var sann mot dej själv
Om andra tar avstånd från dig för att du säger nej till något, låt dem göra det... Det är bättre att andra tar avstånd än att du själv tar avstånd från ditt sanna jag. För så är det ju... Antingen går du med på vad de vill att du ska göra även om det inte känns bra för dig....och då har du tagit avstånd från ditt sanna autentiska jag...eller så Följer du din sanning och är beredd på att andra kan ta avstånd från dig när du gör det... men slutligen så kanske det är lika bra... för vill du ha vänner som du inte accepterar den du är och dina val?

När du kan säga JA och NEJ helhjärtat är du FRI!
Om du inte kan säga ett fullkomligt JA till en person eller en situation så lever du inte från ditt sanna fullkomliga varande. När du kan säga JA och NEJ, helhjärtat då kan rädslan inte längre vara kvar... du är fri och det blir mycket enklare att leva.

"You are granted dominion in your own life and work
Your life is a precious gift to you and to the world.
No person, no thought no emotion is granted dominion over you.
You have ultimate power to chose the direction in which you want to go."
Brenda Shoshanna. from the book "Fearless"

----------------------------------------------------------------------------------------
Liten övning med inspiration från boken:

Vem är du och vem är du inte?
Ta en liten stund och finn ut vad som känns naturligt, lätt och glädjefullt för dig.
Vad du njuter av, trivs med och som ger dig entusiasm att leva.
Ta sen en stund och finn ut vad som inte känns naturligt, lätt eller glädjefullt.
Vad som ger dig en inre konflikt, svårighet, förvirring eller stress.
som sänker dig, sårar dina känslor, stör din matsmältning.
Första steget är att upptäcka detta...
nästa steg är att säga NEJ... till det som inte fungerar för dig
...och JAAAA till det som fungerar och känns naturligt och glädjefullt.

Lycka till!.. och ha en bra dag!
Anne Solveig

2 kommentarer:

  1. Tack för det fina inlägget. Det kom så passande i tid och Brenda skriver så fint. Ska påminna mig själv om det där med att ta avstånd- min rädsla är ibland att säga nej för att någon ska ta avstånd men du har så rätt- i det riskerar jag att ta avstånd från mitt innersta jag och det är det största sveket. Och det ligger mycket i det- att kunna säga nej för att kunna säga ja. Tack fina du. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Tack Pernilla! Kul att du tittade in här nu. Jag kände själv att det var ett viktigt inlägg även för mig att ha med mig... så fint att du med hade glädje av det. KRAM Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig