onsdag 28 april 2010

Vi kan vara mammor ...och hela varandra!

Vi kan vara mammor för varandra.
Många av oss har vuxit upp utan att få all den kärlek, närhet och den trygghet som vi skulle ha behövt och längtade efter. Det har i sin tur format oss till dem vi är och hur trygga/otrygga vi känner oss i livet. Men det fina är att vi kan hjälpa varandra att hela det som varit och att finna den trygghet inom oss som vi skulle vilja ha växt upp med

Vi kan hela varandra
Flera gånger har jag med hjälp av andra kvinnor gått tillbaka till den lilla flicka jag var som hade behov som hon inte fick tillfredställda. Med hjälp av dess kärleksfulla kvinnor har jag gått igenom smärtan, jag har förlåtit och jag har skapat en ny bild och känsla av hur jag skulle önskat att det hade varit och som jag vet att min mamma med skulle viljat om hon bara hade haft tillit till sig själv och vetat vad som var bäst. Jag hade ändå en ganska "normal" barndom och föräldrar som ville sina barn väl, men det finns alltid saker vi behöver hela tror jag. Ett barn behöver sååå mycket närhet och kärlek.. Med hjälp av kärleken som funnits i nuet har jag därmed ändrat det förflutna och gett det nya bilder, upplevelser, känslor och minnen... och på det sättet byggt en ny trygg grund i mig själv att vila i.

Vi kan ge varandra det vi inte fick
På det sättet har jag sedan själv hjälpt andra kvinnor vidare... Nyss var jag med när en ung kvinna helade en liten bit av sitt förflutna, genom att jag hjälpte henne att låta det jobbiga få komma fram i ljuset, känslorna komma till uttryck och sedan skapa nya mer helande och trygga bilder av hur hon skullle vilja ha haft det. Det är fint att få vara med om det... fint att föda fram varandra ännu mer.

Vi kan vila i hennes knä
Vi kan medvetet välja att då och då föreställa oss att vi vilar i Gudinnans knä, där vi får fullkomlig kärlek och där vi är helt trygga och älskade. Så läs gärna dikten som handlade om det häromdagen. Sätt dig eller lägg dig bekvämt tillrätta och föreställ dig att du vilar i hennes famn...hon som är allas vår sanna moder som verkar genom alla kvinnor och älskar dig och mig fullkomligt, precis som vi är.

4 kommentarer:

  1. Tack Anne jag ska prova detta redan ikväll. Känns som att det kommer att fungera ...Kram Petra

    SvaraRadera
  2. Kul Petra... du påminner mig om att jag med vill göra det... tror jag gör det meddetsamma.. Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för den fina dikten! Tankar runt föräldrarskap och ffa relationen mellan mig och min mamma har funnits som en ständig följeslagare sista veckan. Detta var precis vad jag sökt utan att kunna sätta ord på det jag letar efter! Kram den för dagen lilla tvåbarnsmamman i Sörmland

    SvaraRadera
  4. Tack kära du... så fint att detta inlägg betydde något för dig... Stor kram Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig