lördag 10 april 2010

Etty visar oss vägen...

Etty Hillesum - en sann Gudinna
Etty var en judinna som levde i Holland mitt i den tid då judarna förföljdes som värst. Under denna tid djupnade hennes relation till det gudomliga så att hon till slut kunde vila i sitt inre rum i kontakt med det gudomliga även när omständigheter runtomkring henne blev värre och värre.... Etty upptäckte att i detta djupa rum, vi har inom oss, kan vi vila oavsett vad som sker i det yttre.

Vi lämnade lägret sjungande.
Etty gjorde en djup resa i sig själv under en tre-årsperiod som vi kan följa henne genom det hon skrev. Det som Etty själv har skrivit och det som människor runtomkring henne berättar visar hur hon mer och mer insåg att hon inget behövde i denna värld och att allt kunde och skulle tas ifrån henne men att hon ändå kunde vila i sitt inres djupaste rum. Utifrån det gav hon helt av sig själv till andra under den sista tiden. Hon spred hopp och kärlek och hade omvårdnad och medkänsla om andra in i det sista. Den 7 september 1943 skickades Etty med sin familj till Auschwitz. Människor berättar hur hon skämtade, skrattade och spred goda ord till andra när hon gick på tåget. Från tåget slängde hon ut ett vykort till sina vänner i Amsterdam; där stod: ”Vi lämnade lägret sjungande”

”I mitt inre finns en mycket djup brunn. Och i den brunnen finns Gud. Ibland når jag fram till den men oftast ligger det en massa sten och grus över brunnen, då är Gud begraven. Då måste han grävas fram igen. Jag föreställer mig att det finns människor som ber sina böner med blicken mot himlen. De söker Gud utanför sig själva. Det finns också de som böjer huvudet och gömmer ansiktet i händerna. Jag tror att de söker Gud inom sig.” Etty Hillesum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig