söndag 9 december 2012

Deeper into Peace!

Hur vi väljer kommer även leda till 
hur mycket glädje, frid, kärlek 
och fina relationer 
vi kommer uppleva...
och vilken värld vi kommer att leva i.

Julens budskap är ju frid!
Kanske är det inte så konstigt då att Gudinnan har inspirerat till så många budskap som handlar just om att finna inre frid...att kunna välja att vara kvar i vår inre frid vad som än sker i det yttre och vad andra än säger eller hur de än beter sig. Kanske är vi mer redo för det nu... och kanske är det just detta som behövs för att vi ska kunna gå i en ny tid där människor lever i kärlek och fred med varandra och med Moder Jord.

I don't even go there...
Igår kom det till mig ännu en tanke som en person i vår vänkrets brukar säga i samband med att det dyker upp konflikter runtomkring - och det är: " I don't even go there" Det kändes lite skönt när jag tänkte på det ... Vi kan ju faktiskt besluta oss för att vi inte ens behöver lägga fokus på det där som kommer från egot eller rädslor.

Jag väljer frid istället!
Det kan handla om konflikter mellan andra människor.. det kan handla om att någon vill få oss på sin sida i ett samtal som handlar om att en annan person är dum... det kan handla om att någon vill börja bråka med oss eller hävda sig genom att säga: Jag har rätt och du har fel... Självklart kan det även handla om att vi själv går in det lilla jaget genom rädslor, skuld, dömande m.m. Att då stanna upp i god tid och känna att detta är rädslan eller egots sätt att få uppmärksamhet och dra in mig i sitt tankesystem..... och då besluta: Jag väljer frid istället... "I don't even go there" det är stort... för går vi in i det lite... så dras vi lätt med ännu mer...

Den där mannen som levde för 2000 år sedan
...och som är en viktig anledning till att vi firar jul, hade ett starkt budskap som många människor på den tiden inte var redo för... och frågan är om vi är mer redo idag... Det budskapet handlade i grunden om att vi alla är Gud/Gudinnans söner och döttrar... att vi alla är kärlek... bröder och systrar....det handlade om förlåtelse och att se det goda i andra vad de än gör och hur de än beter sig... att som han sa: Leva i världen men inte vara av världen..

Att leva i världen men inte vara av världen...
Vad betyder det då... Jag ser det som att det betyder att vi är medvetna om vårt "sanna hem"... som jag tänker mig är just det som Anita Moorjani beskriver i sin nära döden upplevelse... där hon upplever sig som ett med det gudomliga medvetandet... och ett med allt och alla .. Detta tillstånd kändes för henne mycket mer hemma och naturligt än att komma tillbaka till kroppen här på jorden.

Vi har verkligen ett val nu...
Att fortsätta att leva som de flesta människor i en verklighet där vi dömer varandra, ger skuld och där fokuset är på rädsla... Eller... kan vi välja att mer och mer identifiera oss med vårt sanna varande... med vår själ... med vår inre Gudinna... eller vad vi nu väljer att kalla den delen av oss som är evig... Detta val är viktigt, för hur vi väljer kommer även leda till hur mycket glädje, frid, kärlek och fina relationer vi kommer uppleva...och vilken värld vi kommer att leva i.


This day my mind is quiet to receive the thoughts You offer me. 
And I accept what comes from you, instead of from myself. 
I do not know the way to You. But You are wholly certain. 
Mother guide your daughter along the wholly path that leads to You.
Let my forgiveness be complete, and let the memory of You return to me. 
A Course in Miracles



Visionen

Detta är en dag av stillhet och frid.  
Jag ser med Gudinnans ögon idag. Hennes ögon visar mig en värld som är förlåten och i frid, och ger mig samma ögon att se på världen med. jag accepterar detta sätt att se både för mig själv och världen. Så mycket Underbart vi ser i dag. Så mycket helighet som omsluter oss...och det är oss givet att förstå att det är en helighet vi delar. Det är Gudinnans egen helighet.
A Course in Miracles

Affirmationen
"This is a day of stillness and of Peace"


Standarden: 
"I don't even go there..."


Handlingen:

Välj att leva från ditt sanna jag och vara kvar i din inre frid. Lär av det som skett... se vad du kunde ha gjort annorlunda själv och släpp sedan och gå vidare med inre frid... samt om det är läge... kommunicera med den person det handlar om.


Ha nu en riktigt fin fortsättning på helgen... om en liten stund kommer min kvinnocirkel hit och vi ska sjunga Julsånger och fika och samtala vid brasan -  en jultradition vi haft de senaste åren.

Kram Anne Solveig

3 kommentarer:

  1. Tack för detta fina och djupa inlägg. Jag tycker samtliga inlägg har något som talar till mitt inre. Så en inspirationsbok med dina vackra bilder vore fint. Tycker dessutom om det fina upplägg du har på slutet av varje inlägg och dessa skulle jag vilja kunna återkomma till. Så jag skulle definitivt köpa boken direkt! Älskar ju även dina vackra konstkort och har de spridda över huset hemma. Jag ser framemot att besöka den kommande butiken och det känns glädjefullt och lustfyllt också!!! KRAM Pernilla

    SvaraRadera
  2. Tack Kära Pernilla!
    Vad roligt att höra att du redan du känner att du vill köpa boken samt fint att få gensvar på upplägget... Gillar själv de där fyra punkterna och de känns bra att utgå från så kul att du med gillar det. Samt vad fint du säger att du tycker att mina bilder skulle vara med... Ja det hade ju varit fint... och Jaaaa det ska bli en jättefin butik... jag har ju en så fin grund nu att utgå i från med den nya fräscha butikslokalen.. så det behövs bara lite mer fina produkter...Tack att du finns och för din alltid fina support! KRAM Anne Solveig

    SvaraRadera
  3. <3 <3 <3 Kram Pernilla

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig