lördag 15 december 2012

Äntligen tid för musiken igen!

Just nu är det mycket musik i mitt liv
... Jag inser att jag alltid tyckt mycket om musik men ingen i min familj spelade så jag såg det inte som en möjlighet att satsa på... dessutom trodde jag inte att jag kunde sjunga så jag sjöng alltid väldigt tyst i skolan... Men så en dag när jag var lite över 30 år... så hade jag sett att det fanns en kurs för dem som trodde att de inte kunde sjunga: "Sång en Kär Lek" hette kursen och jag minns fortfarande hur jag plötsligt blev rädd innan jag gick dit och tänkte: Tänk om alla kan sjunga utom jag.

Det visade sig bli en mycket viktigt och rolig kurs
för mig där jag även upptäckte att jag kunde sjunga och enligt de andra ganska bra... På avslutningen hade de hyrt en stor lokal mitt i Stockholm, när slottet och där fick vi gå upp en och en och sjunga för över 100 personer... Det var stort och jag minns att jag var såååå nervös och säkert blev sången därefter med, men jag minns att det var en underbar känsla att utmana mig själv och göra det... Efter det blev det fler kurser och fler uppträdande inför ännu fler människor i publiken... det kändes lite mer tryggt men alltid mycket pirrigt ändå.

Utbildade mig till "Alla Kan Sjunga- Lärare"
När jag inte kunde gå fler kurser så utbildade jag mig till "Alla Kan Sjunga-lärare". Nu hade kurserna börjat kallats Alla Kan Sjunga...och man gick ett år på en härlig utbildning under ledning av Monica Sperens. Därefter var det dags att själv hålla i en kurs och det var nog nästan lika nervöst det med att hålla i min allra första kurs. Men det gick bra och det blev fler kurser och så småningom bjöd jag in till egna sångträffar... jag hade nu fått mer tillit till att jag i all fall kunde sjunga och ibland ganska bra.

Sen hamnade jag ju i Mundekulla ...
och då satte vi upp en Musikal som hette "Hemstannarna" där jag hade skrivit det mesta av sången och musiken samt historien. Peter hjälpte till med några sånger och tillsammans med några fler spelade vi sen musikalen på flera platser i bygden och inte minst i Mundekulla... Jag spelade även in en CD med sånger jag skrev när jag bodde på Öland en tid innan jag flyttade till Mundekulla... Det var sååå roligt att sitta med en studio och spela in själv och även få hjälp av några fina musiker, några barn och inte minst Peter.

Några år senare satte vi upp första Gudinneshowen
...och vi hade så kul.. den fick mycket uppskattning och vi uppträdde med den främst på Mundekulla Musikfestival varje år under en period och även några gånger på Kvinnofestivalen.... samt att vi även fick vara med och göra en av våra låtar på torget i Kalmar genom "Svensktoppen nästa" och inför ca 3000 personer!!! Oj!  ...Jag fick också möjlighet att spela in flera sånger med duktiga musiker i en studio för några år sedan,...de ligger och väntar på att få komma ut på en CD.

Fredagen den 21 december sjunger jag i Kungsholms kyrka!
Jag har fått äran att tillsammans med Peter vara med på ett event som arrangeras i samband med alla festligheter som sker i världen med inspiration från det magiska datumet 21 december 2012. Det känns så fint att få vara med på det och jag har en speciell sång jag vill sjunga... en sång som jag redan upptäckte och sjöng när jag gick på "Sång en Kärlek"... det känns lite som att knyta samman banden mellan Stockholm och Mundekulla nu.

Jag spelar in "Dear Sister"
De senaste dagarna har jag spelat in "Dear sister" i en studio .. och det har varit så kul att åter ge mig in i musiken,...denna gång har det känns lätt enkelt, kul och med flyt.. jag känner mer trygghet i att jag själv kan styra och vet vad jag vill lite mer... Ja det är mycket musik nu i mitt liv och Musik är ju så härligt... det tycker både barn, vuxna och äldre.. vi behöver musik och vi mår bra av musik.

Dagens lucka är klickbar ...
och innehållet ett budskap till dig kära Gudinna!



"Time to let our own light shine.. time for us to be free" 
Det är dags att låta vår inre Gudinna komma fram i ljuset...Så hur kan du släppa fram din inre Gudinna lite mer....Vad skulle du vilja göra men har kanske inte vågat... Det är aldrig för sent att sjunga, dansa, måla, skapa på olika sätt eller vad du nu har lust med... kanske skriva en bok, spela in en låt...dansa tango... Släpp in det du längtar efter i det nya året... Ta ett litet steg i den riktningen och det kan leda vidare till ett stort äventyr. Jag tror att hade jag inte tagit det där steget att gå den där kursen så hade jag med all säkerhet inte alls sjungit idag.. och det hade varit synd då det har gett både mig själv och andra glädje.

Välkommen till Kungsholmens kyrka 21 dec
Om du befinner dig i Stockholm ... Varmt välkommen till Kungsholmens kyrka fredagen den 21 december kl 17.00 - ca 20.00 Då kommer Kay Pollak, Thomas Di leva och en massa andra fina sångare och musiker dela med sig... och jag och Peter ska vara med och sjunga!!!... Är så tacksam att få vara med och fira detta speciella datum i det här sammanhanget...

Gudinnecirkel i Stockholm den 22 december
Kanske bjuder jag in till en Gudinnecirkel i Stockholm när jag ändå är där....meddela gärna i kommentaren här eller i facebook om du är intresserad att vara med... så kommer mer info...

Ha nu en fin Helg!

Kram Anne Solveig!

2 kommentarer:

  1. åh så fiiina ni är och sjunger skööönt!! Lisa Nilsson sa så fint på tv igår; man är transcendent med musiken när huden gåsar sig ... Din. röst och musik gör mig transcendent <3 <3!
    Det glädjer mig mycket att du är"igång"!!
    Synd att jag inte är i Sthlm när ni spelar, skulle varit fint!! Funderar ni på att spela något här hemikring??
    Fint att få ta del av musikresan i ditt liv! Det inger hopp! Jag har själv alltid tyckt om att sjunga, men tyvärr aldrig gjort något av det ...

    Och så vil jag verkligen tacka dig så innerligt för din kalender och allt arbete du lägget ner på den!!!!
    Jag är inne och läser VARJE dag, ibland får jag direkt reaktion, men de senaste dagarna har jag varit inne i något högst märkligt och dina texter har precis som någon tidigare sa, behövt mer tid för att sjunka in. Självklart berörs jag inte ibland, tänker att du skriver för andra då ...
    Igår hade jag verkligen ett genombrott och gårdagens text hjälpte så fint till, så mycket som känts "stökitt" föll plötsligt på plats!! Jag kände härlig glädje, tacksamhet, kärlek och väldigt tydligt inre styrka!
    Tack käraste fina Anne, dina texter är värdefulla för mig!
    Kärlek och ljus till dig <3
    Anita

    SvaraRadera
  2. Alltid kul att höra av dig Anita!.. blir så glad över att min röst gör dig trancendent.. lyssnade med på fina Lisa Nilsson så jag vet vad du menar. Peter funderar på att spela i Kalmar snart när han releasar nya CD:n och kanske jag sjunger en låt då med... ska meddela dej. Kul att du ville ta del av min musikresa.. och jag vill uppmuntra dig att sjunga t.ex gå med i en kör.

    Samt tack för det du säger om kalendern...kul att du tog in inlägget igår för tyckte själv mycket om det... så tack kära Anita.. din feedback är värdefull för mig. KRAM Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig