måndag 16 maj 2011

Ayurveda & våra unika behov.

Nu känner jag att jag gärna vill dela med mig lite av den här helgen till er som inte var med.

Vi har alla unika behov

Det som jag tyckte om med denna helg var att både mitt och Lisettes tema handlade om att vi alla är unika och därmed behöver ta hand om oss på olika sätt. Är man som jag t.ex mycket Vata och en del Pitta, då behöver man ge sig tid att slappna av och vila och det kan vara mycket viktigt med någon slags daglig meditation. Vata är dessutom mycket stresskänslig och älskar värme.. tål inte kyla och blåst så bra.

Att börja dagen i Ayurveda-anda

Jag har idag inlett dagen med att ligga en liten stund i min mans varma famn och det kändes mycket helande... sedan fick det bli en varm kopp citronvatten och meditation i min vackra soliga och stilla meditationssoffa....Efter det självmassage med varm olja och en varm dusch och därefter yoga. Frukosten fick idag bli först en grön smoothie och sedan varm gröt. Jag har en tendes att vilja tro att det optimala att äta är Rawfood men enligt Ayurveda så har Vata-personer också behov av mer värmande mat så istället för min vanliga fruktfrukost som kan passa en varm sommardag så kändes det helt rätt med lite värmande gröt denna lite kyliga morgon. Efter detta kände jag mig så lugn och avslappnad och skön hela dagen faktiskt och jag insåg hur mycket det kan betyda att lyssna till sina egna behov och finna rutiner som passar just mej.


Vata vill ha värme

Idag unnade jag mig att även ta på mig riktigt varma kläder när jag gick ut även om det nu ska vara vår... jag kan ha en tendens att vara lite slarvig med det och istället frysa.. men jag insåg att jag älskar värme och mår så bra av det.


Är man istället mycket Kapha så kan man ha mer behov av att röra på sig på morgonen kanske istället för meditation och kapha kanske inte heller är så hungrig alltid på morgonen och kan klara sig med något lättare.. Är man mycket Pitta så är man kanske inte lika förtjust i värme eftersom Pitta har mycket eld inom sig. De flesta av oss har en kombination av dessa doshor men en eller två av dem överväger oftast.


Ja det finns så mycket mycket mer att ta hänsyn till men när man vet sin egen personliga kombination av doshor då blir det enklare att göra medvetna val. Det fina med Ayurveda är just att den utgår från att vi är olika och att vi behöver lyssna till vad just vår egen kropp behöver. Samt att ofta handlar det om enkla saker som att lägga sig i tid, ha balans mellan vila och aktivitet, äta det som passar just dej, kanske även lite med tanke på årstiden...m.m.


På samma sätt är vi även olika när det gäller hur vi vill leva och vad vi vill syssla med.. men jag tror jag ska skriva lite mer om det imorgon eftersom enligt Ayurvedan är det bra att inte lägga sig för sent för den bästa och djupaste sömnen har vi före midnatt...men jag kan varmt rekommendera dig att ta reda på lite mer vilken dosha du är och hur du utifrån det kan ta hand om dej på bästa sätt. Majvor Stigengrens bok: ger både en möjlighet att ta reda på det samt enkla grundläggande råd. Du kan även googla på ayurveda så finner du mer inforamtion.




4 kommentarer:

  1. Tack det här var givande:) jag var pitta förut, men har gradvis övergivit den för kapha. jag föredrar kapha faktiskt ;) mer jordnära.. och ja, som du säger, morgonmeditation är nog inget för mig längre, däremot ut och röra på sig! härligt!!

    Tack, ska kolla in boken..

    kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. Ja det är ju så att vi faktiskt kan ändra oss lite och obalanser kan göra oss mer åt en dosha som egentligen inte är vår grundkonstitution. Ja lite mer kapha är vi nog många som skulle behöva .. landa på jorden och lugna ner oss lite... och dessutom passar ju denna tiden på året utmärkt för att röra på sig.. kram Anne

    SvaraRadera
  3. Hoppas av hela mitt hjärta att det blir fler kurser. Förut var jag vata pitta men nu känns det som om jag börjar bli alla tre. Ju mer jag lyssnar inåt till mig själv, så utvecklas de liksom i sin egen takt i mig själv. Ja det är vad jag tror, jag är ingen expert på ayurveda men börjar bli lite mer kunnig om mig själv :)
    I helgen köpte jag boken Ayurveda för ditt sinne (tror den heter så, har den inte framför mig just nu) och den verkar så spännande och vis.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  4. Ja visst blir det fler kurser roligt att du vill vara med. Ja jag tror vi får en större balans när vi lyssnar till oss själva..Kul att du köpt en bok om Ayurveda. Enligt Ayurvedan så är vi ändå olika till vår grundkonstitution och då handlar balansen om att bli balanserade i den konstitution som vi är... En del människor är ju av naturen mer lugna lite långsamma och har en lägre ämnesomsättning och andra är lätta livliga och snabba... och det är det jag tycker känns fint att bejaka att vi är olika och finna ut ett levnadssätt som passar just mej. Kram

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig