lördag 12 mars 2011

Den Nya tiden - Frihet och Pippi!

Mayakalendern
Jag tror det ligger något i det som vi har inspirerats av genom Mayakalendern och som många menar - att vi är på väg in i en ny tid... där vi inte längre kan leva från vårt gamla begränsade medvetande utan måste lära oss att tänka och se på oss själva, andra och världen mer utifrån kärlek.

Gamla strukturer rasar
Det känns som gamla föråldrade strukturer som inte längre håller, nu byts ut, både i vårt eget liv och i världen... Detta kan vi se nu när så många människor gör uppror i världen, vägrar låta sig förtryckas längre och vill leva mer i frihet. Vi kan också känna det i vårt eget inre liv genom en längtan, som väcks mer och mer, efter att kunna vara dem vi är fullt ut och leva utan begränsningar.

Omstrukturering ger frihet
Vi har gjort en omstrukturering i Mundekulla för att skapa den friheten... det innebär i princip att jag har tillgång till samma mappar från båda mina datorer och när jag sparar i den ena så finns det även i den andra... vilket ger mig en frihet att vara var som helst i världen och arbeta därifrån men ändå ha tillgång till det material och bilder jag behöver... samt trygghet att veta att även om datorn försvinner så finns all information kvar.

Teknik kan förenkla och ge frihet
När man nu ändå lever i teknikens tidevarv så är det lika bra att hitta sätt att använda den på, på ett bra sätt som förenklar och ger frihet.. och det tycker jag är positivt.

Kvinnor längtar efter frihet
När det gäller oss kvinnor så kommer det nu mer och mer böcker, filmer, kurser och nätverk med syfte att stärka oss att bli mer fria...vara dem vi är fullt ut och gå vår unika väg i livet.. inte längre låta oss begränsas av gamla värderingar och begränsande uppfattningar om vad det innebär att vara kvinna och vad som förväntas av oss.. utan med hjälp av vårt inre mod och styrka.. i glädje skapa det liv vi vill leva..

"Skapa den nya versionen av dig själv.
.. som Gitte Jörgensen säger... och bli äventyrerska i ditt eget liv". Gitte kommer på Kvinnofestivalen i år och håller en närmare 2 tim lång workshop.. vilket jag ser fram emot mycket. Gitte har ju skrivit boken Pippipower, som är härligt lekfull, stärkande och befriande för oss kvinnor... Hon menar att vi kan använda oss av Pippi som inspiration för att hämta kraft att våga göra det vi vill i vårt liv.. Lyssna på Gitte här.. jag tror du förstår hennes danska...

Ha en fin Lördag och ta gärna en stund och fundera på vad du skulle gjort idag om du varit Pippi...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig