lördag 19 mars 2011

Balans, uthållighet och styrka - samt kärlek!

Yogan som känns skön i hela mig.
"Den här yogan är för balans, uthållighet och styrka..." ja så börjar Annette Lefterow sitt yoga pass som jag har på en DVD.. Jag mår så bra av den där poweryogan har jag märkt.. men just idag hade jag inte så stor lust och kände mig varken stark eller uthållig men beslutade mig ändå. För jag vet att den sköna känslan infinner sig efteråt... det känns som en skön balans i hela kroppen och jag känner ett slags inre lugn.. så även om jag brukar vara lite lat och bekväm så har jag insett att den här yoga -stunden är helt klart värd att göra för den ger mig så mycket.

Balans uthållighet och styrka - kärlek
Jag funderade vidare på detta sedan och insåg att liksom jag inte alltid har lust och uthållighet till yogan... så finns det också en del i mig som vill springa iväg när det blir jobbigt i livet.. En del av mig som tror att livet ska vara enkelt och lätt alltid och när det inte är det så handlar det om att leta upp en annan situation eller en annan person... Men tänk om det är så att det inte fungerar... att förändringar måste ske i det inre och att det mest kärleksfulla vi kan göra för oss själva och andra är att odla balans, uthållighet och styrka... och att det är kärlek....

Ändra på situationen eller på sig själv
För är det inte ett sätt att smita undan ibland att bara vilja ändra på situationen för att slippa ändra på sig själv... kan det vara så att vi faktiskt kan välja att istället växa och utvecklas som människor.. ta tag i det som är fel.. ändra det och ändra våra tankar och vår inställning till det. Mycket troligt ändra sig ju situationen då också... och ska vi vara kvar i den så kommer vi kunna njuta av den mer och ska vi flytta på oss så kommer livet visa det tydligt och vi kommer helt enkelt förflyttas till en ny situation enkelt och lätt.

Jag vill växa och utvecklas..
...Ibland är det mycket här i Mundekulla och jag får en känsla av att bara vilja fly från allt... Ibland är det tufft i relationen och jag vill byta ut eller släppa honom... Men sen ändrar sig livet ganska snabbt och jag älskar Mundekulla och känner att Peter är ju faktiskt en mycket fin person som jag har en djup kärlek till. Nu inser jag ännu mer att jag vill stanna - När det inte är uppenbart att jag ska gå.. - Jag vill odla uthållighet, balans och styrka.. för kärlekens skull.

När är det läge att stanna och när ska vi gå?
Jag tror personligen att det ibland är uppenbart att vi ska lämna något och då kommer vi göra det ... Bara du och jag vet den fina linje som är mellan när det är läge att stanna och när det är läge att gå eller flytta på oss... kanske har den linjen att göra med vad som är mest kärleksfullt för oss själva och andra.. och hur mycket vi är villiga att ändra oss själva och att växa. Jag tror den har jättemycket att göra med hur mycket vi är villiga att se på situationen eller personen med nya ögon... Det slutliga valet är på ett inre plan och när vi väljet det mest kärleksfulla och sanna där.. då gör livet resten.. tror jag..

En inspirationskälla till dagens inlägg är Swami Sivananda som ligger bakom Sivananda Yoga. Han säger så här:
"You should not try to run away from unfavourable environments. God has placed you there to make you grow quickly. Therefore make the best use of any situation. Nothing can upset your mind. Your willpower will grow. Try to live happily in any place, under any condition. You will become a strong and dynamic personality"

(Personligen känner jag att det finns situationer där det mest kärleksfulla är att lämna, men ofta tror jag vi ger upp allt för lätt och att vi kunde växa och utvecklas mer om vi stannade)

Detta är den Dvd jag gör yoga till
...det tar ett litet tag att lära sig rörelserna men har du gjort Poweryoga eller Ashtangayoga förut är det nog enklare.. Anette vägleder mycket bra och tydligt tycker jag och har en skön behaglig röst..

Ha en underbar dag.. nu lyser solen vackert på den vita snön och jag ska gå ut en promenad och njuta .. kram Anne

1 kommentar:

  1. Blir inspirerad att skaffa mig en yoga-dvd.. :) alltid enklare när man ser någon annan göra det!

    Swami Sivananda - han låter precis som en indisk vän till mig som jag mötte i somras! Samma "tonfall" liksom.. tankegång. Han var en sådan som valde att inte gifta sig:) Tack för att du delade med dig dessa kloka ord...

    Ingrid

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig