onsdag 15 september 2010

Är det perfekta livet kanske här och nu?

Är vi för fokuserade på det perfekta livet ?
Tittade nyss på TV och lyssnade till några kloka personer i programmet "Annas eviga" och lite tankar väcktes omkring det som diskuterades. Är det kanske så att vi har blivit lite väl fokuserade på det perfekta livet... som ju egentligen inte existerar.. Kan det vara så att det blir ytterligare en stress i att vi har en idé att vi borde vara annorlunda än vi är.. t.ex ha mer självkänsla, vara smalare, lyckligare... mer framgångsrika m.m. eller att vi tror att vi borde vara någon annanstans än där vi är och göra något annat än det vi gör? Kan alla de här tipsen och självhjälpsböckerna bli lite för mycket och skapa en ny press och stress? För är det inte naturligt att livet går lite upp och ner och att vi är ledsna ibland och glada ibland och att de utmaningar vi stöter på är ett sätt att växa.?

Att Njuta av stunden här och nu.
Det är ju härligt att längta och ha visioner om hur vi vill leva och jag tror att de tar oss närmare det vi längtar efter. Det är ju bra att vara öppen för att växa och utvecklas som människa... Men samtidigt är det ju bra att också passa på att njuta av det liv vi har här och nu.. just nu... Kanske tycker vi att allt det här vardagliga vi gör inte är livet.... Utan att vårt verkliga liv väntar där i framtiden... då när vi har uppnått våra visioner.. Men är det så att vi hela tiden planerar och tänker framåt och därmed inte riktigt kan vara i nuet.... När ska vi då stanna upp och bara vara här och nu och njuta av stunden?

Gudinneskolan Sommarskola går mot sitt slut
Denna månaden är den sista i Gudinneskolans Sommarskola som skulle handla om Njutning och Glädje... Men man kan ju inte styra livet så den kom även att handla om en stukad fot och om mycket annat... Men kanske ledde allt detta till mer insikt i temat njutning och glädje.. kanske ledde det mig till att inse hur jag verkligen ska kunna njuta och glädjas åt livet. Med i TVprogrammet jag nyss såg var även en kvinna som hade fått cancer och genom det insett att Nuet är det enda som finns och därmed är det likabra att vistas i det lite mer och njuta av det istället för att hela tiden planera framtiden...

Jag vill lära mig att njuta av stunden..
mer och mer.. och känna att just här och nu är mitt liv fullkomligt perfekt, hur det än ser ut. Skulle det vara så att nuet just nu inte känns bekvämt så är ju det en möjlighet med att utvecklas och växa och därmed fyller det en viktig funktion. Kanske du med kan stanna upp en stund och se på alla anledningar till att du och ditt liv är fullkomligt precis här och nu. Ska vi de här sista veckorna av Sommarskolan träna oss på att njuta av dem vi är och den stund vi lever i här och nu? Vill du vara med?

GUDINNESKOLANS SOMMARKURS
övning i att njuta av nuet precis som det är
Stanna upp flera gånger om dagen och
Tag ett djupt andetag just där du är
När du andas ut:
Säg tyst eller högt till dig själv
Ahhh det här är en underbar stund
eller "this is a wonderful moment"
eller detta är en fullkomligt perfekt stund
Eller stanna upp bara och blunda en stund...
vila i dig själv och njut av stunden..

Lyssna till Gudinnan inom dig.
men glöm inte varje dag.. gärna på morgonen... att lyssna till Gudinnan... lyssna djupt innerst inne till vad du kan göra idag som ger dig djup mening och glädje och ta ett litet steg i den riktningen.. det är ju de små stegen som tar dig vidare i den rikting som känns rätt för dig, innerst inne.... små steg som du tar i njutning.. tillit och glädje... som leder till mer glädje och som gör att det blir mer flyt i livet.. Själv har jag målat idag och märker att jag njuter av det.. snart får ni se resultatet...

Fira de små segrarna...
Vad har du lärt.. hur har du utvecklats.. hur har du gått vidare i livet sen början av sommaren.. Det kan vara fint att stanna uppp och se de små (även stora segrar) vi vinner hela tiden och de steg vi har tagit i den riktning vi vill.. och fira dem.. fira dig själv .... och sedan njuta av att du är där du är i livet just nu och att ditt liv är fullkomligt som det är.. för jag tror inte du skulle vilja byta det med någon annan elller?

5 kommentarer:

  1. Jag tycker om att titta tillbaka på gamla mål i livet, som jag trodde var ouppnåeliga eller tog jääättelång tid att genomföra, men nu är det nådda, och med succé dessutom... Det går, bara man tror på sig själv och VILL och låter det ta den tid det behöver!

    "Är det kanske så att vi har blivit lite väl fokuserade på det perfekta livet... som ju egentligen inte existerar.. " Vilken skön mening. Den tog mig ned på jorden igen. O-stress! :)

    Kram på dig!

    och tack! Ibland tycker jag dessa gurus kan vara lite väl..alltid lycka? Nej, livet går uppåner, sin gilla gång, det är väl rätt mysigt? Efter sol kommer regn, och efter regnet kommer solen åter. :)

    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Kul att du kan se uppskatta de mål du har nått. visst är det en fin känsla som även ger tillit till att nå nya mål.. så fint du uttrycker det med att "det går bara man tror på sig själv, vill och låter det ta den tid det ska"... Ja visst är det väl rätt mysigt som det är ändå.. ganska ofta.. när vi tillåter oss att tycka och känna det.. kram till dig.. Anne

    SvaraRadera
  3. Vad intressant att du tar upp det här med att titta tillbaka och se vad vi har lyckats göra hittills och sätt upp nya mål. Jag håller på att förbereda en liten ceremoni inför höstdagjämningen nästa torsdag och det är till stor del det den högtiden handlar om.

    Förutom balansen mellan mörker och ljus och slutet på sommaren så är det en tid att se tillbaka på det vi har gjort och glädjas åt det. Och sen sätta nya mål inför framtiden.

    Anne, jag har äntligen startat min blogg! Vad svårt det är att få den fin. Och att välja bland alla fina färger och foton... Vad tycker du?

    http://www.karinas-inre-rum.blogspot.com/

    Kramar, Karina

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset om "Annas eviga", missar det allt för ofta på Tv, himla tur att det finns Svt-play ... det är så gott med ett sådant program där s a m t a l e t är det centrala - en njutning att lyssna och ger mycket eftertanke!
    (till skillnad från alla hetsiga/ettriga debatter just nu, men de fyller ju ett annat syfte ...)

    Jaa jag vill gärna vara med på gudinneskolans sista(?)övningen för sommaren om att njuta av mig själv och min tillvaro ... långt ifrån något självklart - kan tycka att affirmationer ibland är väl positiva ... DET går liksom inte att uttala högt, känns som en ren lögn ibland ... och vem vill lyssnar då?
    Ett mellansteg för mig kan vara att säga:
    "Det är ok med ...",
    "Jag accepterar ...", sen kan väl målsättningen vara att få känna det underbart och uppnå det också ...

    Bara att stanna upp och lyssna kan ju ibland vara en prövning, då man kanske har förlorat sig i stressen en tid och märkliga tankar har tagit plats och erövrar ens inre ... det där med att förlora sig själv en smula och inte riktigt veta vem man är eller vill vara ... tro något annat än det som verkligen är viktigt ... tappat focus - allt det där du skiriver om i de första styckena, Anne, det vi tror vi ska eller vill sträva efter!

    Det är då det blir så oerhört viktigt att ständigt stanna upp och lyssna innåt - att känna sin helhet, bli förnöjdsam, förundras över livet - denna fantastiska förmåga att stanna upp och förlora sig(läs hitta sig!) i tiden - att förundras över små ting tycker jag skapar nyfikenhet på livet!!

    Den vuxna människan förundras allt för lite i sin vardag, en förmåga vi har så starkt som barn och någonstans tappar vi den tyvärr - kanske kan det vara när vi börjar förlora nyfikenheten på vår tillvaro och börjar ta saker för givet istället?!


    Tack för denna fantastiska tillgång det har varit att i sommar få dyka in i detta forum och få ta del av andras klokskap och dela med mig av min - det har gett mig oerhört mycket och faktiskt gett mig en viktig mening i min sommar!!
    Det har varit ett gott samtal!
    Jag har både njutit och känt glädje - det som var sommarens tema!
    2010 hade ingen bra start för mig och min tillvaro, men bl.a. gudinneskolan har givit anledning till vändpunkt och gett mig förmågan att börja se framåt igen ...

    TACK Anne och alla ni andra som deltagit!!
    Ljus och kärlek till er alla!!

    SvaraRadera
  5. Hej Karina. Grattis till din jättefina blogg! Tack för tips om ceremoni vid höstdagjämning.. ja det är ju en mycket bra idé. Hade inte tänkt på symboliken i den här helgen.. men det känns ju mycket sant... Din blogg är jättefin och passar jättebra nu i hösttid..ska bli så kul att kunna gå in och läsa där lite då och då... och i mina tankar har jag redan hälsat på dig i Frankriken så det lär nog bli framöver.... Kram Anne

    Anita!
    Du har så mycket kloka tankar och det är så fint att kunna samtala och lära och inspireras av varandra... Kändes så fint det du skrev om att förundras av livet och vardagen och den fantastiska förmåga vi har fått att kunna stanna upp och göra det. Jag känner mig så glad och tacksam också att veta att Gudinneskolan har varit viktig för dig...och det känns fint att vi är flera "systrar" som möts här i Gudinnerummet och i gemenskap färdas framåt en bit på vägen i livet.. Kram .. från Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig