söndag 2 maj 2010

Gudinnans skafferi.

Att njuta av örterna i Moder Jords skafferi.
Det finns så mycket vi kan äta och njuta av nu som växer i naturen och som innehåller en mängd nyttigheter. Ett sätt att få i sig lite ny energi och att rensa kroppen är att göra en grön drink och börja dagen med.. Ja varför inte gå en vandring och plocka örter på morgonen och sedan gå hem och njuta av dem .... I förmiddags gick jag en tur i ett grönskande Mundekulla för att njuta av allt det vackra och samla örter till en morgondrink.


Ängssyra
Naturgodis som växer på ängarna här.
Jag brukar ofta gå och småäta Ängssyra ... som lite naturgodis.. det växer på alla ängar här i Mundekulla men är ju godast nu i maj. tror vi behöver det syrliga på våren .. kanske rensar det ut...

Kirskål... mycket lättodlad ... växer helt av sig själv....

Kirskålen är en mycket nyttig ört.
Den kan man ha till soppor och stuvningar och mycket mer... jag blandade den i min gröna drink i morse. Den är lite speciell i smaken så det är en fördel att blanda den med andra örter såsom nässlor m.m.

Maskrosblad...

Maskrosbladen är lite lagom stora nu.
de är ju godast när de fortfarande är lite späda och passar utmärkt i sallader och i gröna drinkar.. innehåller mycket nyttigt.


Kajp - vild purjolök


Så mycket kajp det växte här utan att jag visste om det...

Upptäckte även att vi hade fullt med Kajp..
en slags vild minipurjolök. I alla år har jag trott att vi inte hade någon vild lök i Mundekulla... men idag visade min granne mig att det växte fullt med kajp som man kan ha i både soppor och sallader och säkert till mycket annat med.
Min gröna drink fylld av nyttigheter.
Gröna drinkar är super nu på våren...
Det bästa och billigaste är att plocka det gröna i naturen men för att det ska bli gott är det bra att blanda ut med lite frukt... denna drink är gjord på kirskål, maskros, surblad och banan och apelsin... tyvärr växer det ännu inga bananer och apelsiner i Mundekulla... Supergott och nyttigt... Du kan blanda med vilken frukt du vill .... äpple, mango, avokado, bara apelsiner, päron och mycket mer.... Nässlan får jag ta upp en annan gång.. men nässelsoppa är ju såååå gott och nyttigt med.

Vilka örter finns där du bor.
Kirskålen brukar växa överallt och även nässlan.. Dessa örter är det inte så mycket att ta fel på heller... men det finns ju så mycket mer.. groblad, daggkåpa, smultronblad m.m. Det är ett spännande äventyr att lära sig mer om detta och att använda örter i vardagen. Enklast är att ha dem i sallad, göra gröna drinkar , soppa eller té. Men det finns en mängd andra recept med när det gäller att använda vilda gröna örter. Var försiktig bara och ät endast det som du är säker på att du kan äta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig