söndag 10 januari 2010

Gudinneretreat i 4 månader

Den senaste månaden har jag känt att jag ville ge mig själv tid att gå lite djupare och att verkligen ge tid till det som är viktigt för mig och det som ger mig glädje och djup inre tillfredsställelse. Jag har känt mer och mer att jag inte vill slösa bort min tid på sådant som jag inte känner för utan istället ge tid till det som jag verkligen vill. Det har kommit till mig att jag skulle göra en egen retreat... en Gudinneretreat på 4 månader här hemma.. och självklart innebär det då även att mina dagliga sysslor får ingå i retreaten men att de mer ska inriktas på mina egna projekt och min kreativitet..

Vi påverkas av allt runtomkring oss
Jag inser hur jag hela tiden påverkas av det jag läser eller tar del av och de människor jag möter. Jag vill nu välja mer vad jag tar in och fokusera mer på det som är sant och vackert och umgås med de människor som påminner mig om det. Jag vill läsa böcker och se filmer som påminner om sanningen, ljuset och kärleken och som jag blir upplyft av.

Egen retreat.
Därmed har jag funderat på att göra en egen retreat här hemma med olika rutiner. Men ju mer jag har tänkt på det så har jag känt att rutiner är bra men de kan också stå ivägen för det vårt hjärta längtar efter i stunden och det vår intuition vill guida oss till. Därmed har jag känt att det kanske inte ska handla så mycket om att ha fasta rutiner utan mer om att hela tiden lyssna till mitt sanna jag och låta det vägleda mig samt lyssna till glädjen och vart den leder mig. Men en del rutiner känns ändå fint också, det ger en slags lugn rytm åt dagen.

Gudinneretreat 4 månader
Det som har kommit till mig är att ge mer tid till att meditera och fokusera på det andliga samt syssla med min egen kreativitet. Jag tänker istället välja bort en del förströelser som inte är så viktiga och istället fokusera på det jag verkligen vill.

The Afternoon of life
Igår såg vi en film med Wayne Dyer ... "The shift" Filmen hade ett mycket fint budskap och handlade bland annat om att när vi växer upp så lär vi oss att vi ska ha ambitioner, vi ska bli bäst, vi ska tävla med varandra och vi ska passa in i samhället och som kvinnor ska vi ta hand om vår familj och vara vackra. Men när vi kommer till en senare del i livet då fungerar inte detta längre menar Wayne. Många av oss har då gjort ett "shift" där vi istället längtar efter en djupare mening, längtar efter att växa andligt och att ge tid till att utveckla våra unika gåvor. Om vi då fortsätter att leva efter det vi lärt oss tidigare, att det är viktigt att vi är bäst, tjänar pengar och om vi bryr oss för mycket om vad andra tycker och tänker, då kommer vi att leva i en lögn eftersom vi då inte är sanna mot oss själva.

Wayne citerade dessa rader av Jung

"Thoroughly unprepared, we take the step into the afternoon of life. Worse still, we take this step with the false presupposition that our truths and our ideals will serve us as hitherto. But we cannot live the afternoon of life according to the program of life’s morning, for what was great in the morning will be little at evening and what in the morning was true, at evening will have become a lie."
— Carl Gustav Jung


Jag vill leva från min egen sanning nu
Jag har de senaste åren känt att jag mindre och mindre vill arbeta för att bara tjäna pengar och att jag inte är intresserad av att göra saker för att andra ska tycka om mig och att jag inte heller vill umgås med människor där vi egentligen inte har något utbyte med varandra. Wayne pratar i filmen mycket om att när vi kommit till "livets eftermiddag" då är det dags att leva vår sanning eller låta den leva genom oss... för vi behöver inte anstränga oss så mycket utan när vi gör det vi är här för och lyssnar till sanningen då kommer allt annat att falla på plats och vi kan därmed vila mer i livet och låta oss föras fram....

Se filmen "The Shift"
Jag tycker den hade ett mycket djupt och bra budskap och min man blev mycket inspirerad av den och jag tror att den har ett mycket bra budskap till många män på ett sätt de kan ta till sig... "From ambition to meaning" heter den också. Den finns med svensk översättning och med extramaterial och intervjuer som också är mycket givande. Kan nog beställas från http://www.vattumannen.se/

Här är en liten glimt av filmen med Wayne på slutet... "he is such a beautiful man"
Vi är nog många som har läst hans böcker... "Älska dig själv" och "Sikta mor stjärnorna" men han har gått djupare och har ännu mer att förmedla nu... så därmed får han äran att komma in i Gudinnerummet där jag bara släpper in väldigt fina och kloka män.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig