torsdag 14 januari 2010

Att släppa och gå vidare i tillit

Det börjar med sådan klarsyn att man kan se när ett jobb, eller en livsfas är över - och släppa taget.
Det kräver känsla för framtiden, en tro på att varje sorti är en entré, att gå vidare och inte bara ut. - Ellen Goodman


Jo så är det nog... vi måste kunna tro på att det där ljuset finns där för oss bakom hörnet när vi släpper det vi är färdiga med... ... Jag är i en ny fas ... känner och vet det innerst inne... men jag vill växa varsamt... Min blomma är på väg att slå ut men den behöver växa sakta så den får en stark stjälk och kan stå kvar där och lysa länge även när det stormar.

Gudinnan Jane
Hittade citatet ovan i en bok om Jane Fonda som jag fanns i Stinas bokhylla... Jag har ju som inriktning på min Gudinneretreat här att endast läsa andlig litteratur och vid första anblicken på den uppstylade vackra Jane så kändes boken inte så andlig. Men händerna tog tag i den och kroppen brydde sig inte om mina intentioner utan lade sig bekvämt att läsa den i sängen och hjärnan intalade sig att jag bara ska skumma igenom den lite snabbt. Men framåt slutet av boken när klockan hade hunnit bli 12 på natten, så har Jane hunnit bli över 60 år och djupnat som människa.... och har en del att lära mig... tex att den andliga inspirationen finns att hämta där man kanske inte väntar sig den....

2 kommentarer:

  1. Precis så känner jag just nu. Att släppa det som är slut och ha tillit till det nya ännu okända. Jag gillar verkligen förändringar och har mer svårt för rutin : ). Alla har vi något att jobba med.

    Kram, Karina

    SvaraRadera
  2. Jo så är det ju och vi har olika saker att fokusera på i olika tidsperioder... och sen är det ju en konst att veta när något är slut och det är dags för en förändring... men de flesta av oss är nog lite slöa och behöver pushas på lite av livet innan vi vågar ta nästa steg.. jag tillhör nog dem... kram Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig