onsdag 13 januari 2010

Godmorgon

Nu har jag så mycket tid
att jag kan unna mig att skriva i bloggen på morgonen redan... Jag inser att när jag har tid att tänka så kommer det upp så mycket som jag vill förmedla. Igår kväll hittade jag tex en bok med bra tankar ( som jag vill dela med mig av senare) på Stinas bokhylla som jag började läsa och plötsligt var klockan nästan 12 på natten... och mina chanser att gå upp tidigt som jag ju tänkt under min Gudinneretreat verkade inte så goda... men jag kanske får inse helt enkelt att jag gillar de där sena timmarna när allt har lugnat ner sig... och nu på vintern är det ju ändå mörkt till ca halvåtta så det är egentligen en ganska lagom tid att vakna just när det börjar ljusna.

Gudinneretreat i en väninnas lägenhet
Jag har just insett att det är väldigt mycket fördelar med att ha en Gudinneretreat hemma hos någon man känner ... Här finns ju det mesta redan... det finns DVD, Musikanläggning en massa böcker där jag kan få ny inspiration, dessutom finns det schampo, hårfön samt kryddor och lite av varje i skafferiet... och även lite jag kan använda i kylskåpet... och Stina har sagt att jag kan använde det jag behöver, men visst ska jag ge henne en slant för det jag använder och säkert lämnar jag kvar lite mat också. Självklart köper jag det mesta av min egen mat och har med mig det jag kan.... men denna gång hade jag ingen bil så då var det ju perfekt att komma till en plats där det mesta redan finns.

Gudinneretreat hos varandra
Är ju egentligen ett superbra projekt... När du åker bort, bjuder du in en annan kvinna att vara i din lägenehet eller ditt hus... eller kanske ni byter med varandra... för när vi är hemma finns det ju alltid så mycket att göra... Vill du själv åka iväg kan du kanske välja på om du vill låna någons hus på landet eller lägenhet i staden. För dem som lånar eller hyr ut sin bostad kan det ju även vara bra med att någon tar in posten, vattnar blommor eller kanske är kattvakt. Dessutom får du säkert inspiration av den kvinnan vars lägenhet du lånar, då du kan lyssna på hennes musik, läsa hennes böcker, se hennes filmer m.m.

Ekologiskt känns så bra
Igår var jag och handlade och jag köpte nästan bara ekologiska produkter. Det blev ju lite dyrare så imorse när jag skulle äta min stora underbara ekologiska apelsin funderade jag lite på om det inte är lite väl lyxigt att unna sig det. Men det känns ju bara så bra att skala den till att börja med utan att tänka på att det är fullt med gifter i skalet... och sen känns det ju så bra att äta det som man vet är producerat på ett bra sätt både för människan och jorden. Dessutom hittade jag för första gången även ekologiska clementiner och det kändes superlyxigt att äta dem. När jag funderade lite mer på det kom jag fram till att de känns bättre för mig att lägga lite mer pengar på sådant här och därmed gynna det än att skicka en massa pengar till välgörenhet... vilket kan vara fint också när vi vet att det verkligen gynnar dem vi skickar till. Så nu ska jag se det som en slags välgörenhet för mig, andra och världen. Och det är ju också så att männsikorna som arbetar med dessa frukter mår mycket bättre av att inte behöva arbeta med gifter och besprutade frukter och grönsaker. Samt att Moder Jord blir glad också.

Ekologiska kläder

Stina hade Hennes o Mauritz- katalogen här så jag bläddrade i den och hittade även där lite ekologiska kläder som jag beställde... kul att det kommer mer och mer... Och idag har jag på mig ett linne och en klänning i ekobomull... Det känns bra att så mycket som möjligt leva i harmoni med naturen, jorden och på ett sätt som även gynnar alla andra levande varelser. Det vi ger ut får vi ju tillbaka och därmed tror jag att ju mer vi gör medvetna val i kärlek ju mer harmoni och kärlek kommer vi att känna inom oss... Men jag är bara på väg och det finns ju inte allt ännu och speciellt kläder finns inte så mycket ekologiskt .... men ju mer vi gynnar dem som producerar detta och ju mer vi väljer att handla det i butikerna ju mer kommer det att produceras.... Så även om det kostar mer så är det verkligen en god gärning för oss själva och för världen. Ha en underbar dag... jag återkommer nog med mer tankar... Men nu ska jag äta min dinkelgröt.

2 kommentarer:

  1. Kära Anne- jag ler när jag läser vad du skrivit om dina morgonintentioner... Känner igen mig. Just nu finns min inspiration och kreativitet på kvällarna/nätterna och inte på mornarna. så istället för tidigar morgonmeditationer ägnar jag mig åt aktiviteter som för mig är mycket mediativa vilket kan vara skriva, dricka te i stillhet eller bara vara. Njut :) kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Kul att höra Pernilla..
    Jo det är lätt att få en idé att det ena är bättre (tex att gå upp tidigt) än det andra... men det är ju faktiskt väldigt mysigt att vara uppe lite sent på kvällen... det känns som lite bonustid utan krav då man kan göra det man vill.. Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig