måndag 21 december 2009

Jul-myskänslor, kärlek och samvaro

Får man ha det så här bra?
Det var längesedan jag kände mig så här nöjd inför julen som jag gör i år. När jag vaknade i morse tänkte jag meddetsamma att vad bra jag har det. Bredvid mig ligger min man som jag just nu har en kärleksfull relation med och jag befinner mig i en mysig lägenhet... det är snö utanför... jag träffade min väninna Eva igår och hade en trevlig pratstund och jag har även hunnit träffa alla kvinnorna i båda mina kvinnocirklar nyss samt flera andra vänner. Jag går upp och sätter på en Jul-Cd och njuter av att se ut över hustaken där snön ligger vit... jag tänder några ljus och känner att jag har det så bra just nu.

Julen och möten
Julen känns som en tid för möten och att umgås med våra nära och kära. Därmed känner jag mig nog extranöjd i år för att jag hunnit med att träffa så många fina vänner innan julen och för att jag och Peter har hunnit träffas lite på tu man hand nu med. Jag vet inte vad det är som har skett men plötsligt känns det mysigt, enkelt och kärleksfullt i relationen igen... JUst Nu i skrivande stund i alla fall...

Farmor skippar skinkan
Jag hälsade även på min fina farmor idag som är 97 år och bor i en lägenhet i ett äldreboende. Det kändes som vanligt så fint att träffa henne och hon är helt klar i huvudet och hänger med i det mesta som sker... Idag sa farmor plötsligt... - Jag hoppar över julskinkan i år? Farmor har ju växt upp väldigt fattigt och även om jag är vegetarian så har jag förstått att det varit lite lyx för henne att kunna äta skinka till jul ... men i år sa hon bara att hon inte tycker det känns bra med "djurindustrin" och det kändes så fint och jag kände mig lite rörd att till och med hon tog ställning där...

Djuren är värda kärlek med
Jag vill verkligen uppmuntra alla att tänka på att djuren också är värda en fin jul och värda kärlek och gemenskap... så vill du abslolut ha julskinka så köp av någon där du vet att grisarna haft ett värdigt liv. Annars finns det många skäl till att ha en vegetarisk jul. Det är mer klimatsmart, och du mår bättre av att äta mer grönt.

Musik i jul
Jag har också köpt några mysiga Jul-Cd... den ena med Celine Dion och den andra Motown Christmas.. Båda hade en del fina låtar.... Lyssna på denna tex med Celine och lyssna på hela..kanske gör du som jag ryser....

2 kommentarer:

  1. I år är första året som jag fått övriga familjen med mig i beslutet att skippa julskinkan, Yes!


    Jag önskar dig och Peter en Fridfull och Kärleksfull Jul.

    Kram // Carina

    SvaraRadera
  2. Härligt Carina... heja dig... hoppas det blir den nya trenden... kram Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig