söndag 20 december 2009

Att vara den jag är


Så här fin utsikt över hustaken är det från min retreatlya
Att hitta hem till mig själv
är ju månadens tema och det har i alla fall varit ett tema för mig denna månad. Jag märker att ju mer jag rensar ut i det yttre av det som jag är färdig med eller som inte är jag... ju närmare kommer jag den jag är.. och ju mer jag även rensar i det inre och lyssnar till vad jag djupast känner ju närmare kommer jag mitt sanna jag.

Jag vill leva autentiskt
Jag känner mer och mer att jag vill leva autentiskt från mig själv utan att bry mig om vad andra tycker och tänker och att det faktiskt blir mycket enklare att göra det när man blir lite äldre. Så inför det nya året ska jag fundera mer på detta som du med kan fundera på om du vill... eller kanske har du andra frågor du kan ställa dej...

Hur vill jag leva? Vilken livsstil och boende passar mig?
Hur vill jag äta, vad tycker jag om och vad mår jag bra av?
Vad vill jag syssla med, vad älskar jag att göra ?
Hur vill jag klä mig? Vad trivs jag i och vilka färger älskar jag?
Vilka människor trivs jag att umgås med?
Hur vill jag ha min kärleksrelation?

De som vågar blir lyckligare
Jag tror de flesta av oss påverkas mycket av media och det omgivande samhället. Det är inte så enkelt att som tex Thomas Di Leva våga klä sig helt i sin egen stil... eller att som Birgitta på Living food, äta på ett sätt som inte är så vanligt även om det är såå hälsosamt, eller som min väninna, delvis lämna huset och familjen och hyra en eremitgrotta (litet rum ) att bara vara med sig själv i under veckorna... eller att som en väninna gjorde för många år sedan, sade upp sig från posten för att satsa på det hon älskar - musiken... eller att i en relation vara ifrån varandra ett tag och göra saker på egen hand som jag och Peter gjorde nyss då han var i Afrika och jag valde att stanna hemma....

När vi gör det så stöter vi ofta på motstånd och frågor av andra... Men när vi vågar följa vår inre röst så blir vi också starkare och hittar en trygghet inom oss. Att följa mängden kan vara så enkelt men att följa vårt inre gör att vi växer och utvecklas och i längden tror jag att vi blir lyckligare...

Myshelg med Peter
Det kändes som att det var dags för Peter att få komma in i Gudinnerummet en liten stund med bara för att han har hälsat på mig här i lägenheten och vi har haft en så mysig helg.
Vi har sjungit och delat vad som är viktigt för oss i det nya året.. vi har gått ut och ätit, vandrat runt lite i ett snöigt Kalmar, kramats och haft kul med varandra...


Här är han mannen i mitt liv med sin bästa vän (efter mig) ... gitarren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig