söndag 24 maj 2009

Vilken fin helg det blev












Nu är Ayurvedakursen slut!
Det har känts så bra att ha den här kursen och jag känner verkligen hur jag har kunnat slappna av och njuta själv av naturen och Mundekullas vackra omgivningar, samt av yoga, avslappning, meditationer och att kunna ge mig själv tid att fundera på hur jag kan skapa mitt liv ännu mer som jag vill just nu. Igår gick jag även ned till Relaxen och njöt en stund av bubbelbadet och bastun när alla andra hade gått ut. Jag älskar verkligen att leda kurser och retreater. Jag känner också att denna gånga har jag även fått mer insikt i hur jag kan ta hand om mig själv och det känns jättefint. Vi var verkligen en jättefin grupp med underbara kvinnor och det var så fint att höra att deltagarna hade fått ut så mycket av att vara här och flera var mycket rörda på avslutningsvarvet och berättade att helgen gett dem mycket nya insikter och inspiration och jag förstod att de även tänkte praktisera det de lärt när de kom hem till vardagen
Ayurveda och Skapa sitt liv
Jag insåg vilken fin kombination det var med att både få lyssna till sitt inre och fundera på hur de kunde skapa sitt liv mer på det sätt de innerst inne ville. Samt att få så mycket kunskap och råd om hur de kunde ta hand om sin hälsa och sitt inre välmående enligt Ayurveda. Det kändes som en mycket bra kombination som verkligen gav deltagarna en ny möjlighet att kunna leva mer i sin fulla potential med både hälsa, glädje och inre harmoni.
Lisettes resa från svår ledgångsreumatism till strålande hälsa
Igår kväll hade vi mysstund i relaxen och jag och Lisette delade då med oss lite från våra livsresor. Det var så spännade att ta del av Lisettes resa då hon vid 23 års ålder drabbades av svår ledgångsreumatism. Läkarna gav henne inget hopp utan hon kunde se en framtid framför sig i rullstol. Hon fick massor med kortison och fick sedan råd att ta cellgifter. Men här någonstans vände det och Lisette beslutade sig för att hon skulle ta sin hälsa i egna händer. Hon började lära sig mer om kosten och märkte hur det förbättrade hälsan. Det var dock först när hon började med ayurveda som den stora vändpunkten kom. Hon märkte direkt att kroppen svarade på de ayurvedisk preparat och de råd hon fick. Sedan har hon sakta blivit bättre samt även kunnat utbilda sig till yogalärare och är idag mycket mjuk och vig och även stark i kroppen. Självklart har hon även gjort en inre resa och helat mycket inom sig själv då hon liksom jag är övertygad om att våra känslor och tankar också i hög grad påverkar vår hälsa.
Vi kan styra vår hälsa och välmående
Det är idag min fulla övertygelse att de som lider av värk kan bli friska eller i alla fall må mycket bättre. En väg handlar om vad vi äter. Jag har arbetat på hälsohem och mött en mängd människor som blivit friska eller betydligt bättre genom att ändra sin kost. Jag har också mött en mängd människor som blivit friska genom att dyka in i sina känslomässiga smärtor och hela det som finns där. Att leva med känslomässiga sår, ilska, bitterhet m.m. skapar spänningar i kroppen som leder till värk. Vi behöver ta fram i ljuset och hela detta för att kunna slappna av och då kommer även kroppen att slappna av och helas. Så för den som vill bli bättre finns det helt klart vägar att gå. En av dem är ayurveda, men var och en måste finna den väg som passar henne.
En ny kurs nästa vår
Vi kände båda att det blev så bra och uppskattat att vi redan planerar att håla en helgkurs nästa vår igen. För den som vill lära mer om Ayurveda tills dess kan vi rekommendera "Skapa din egen hälsa med Ayurveda" av Majvor Stigengren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig