måndag 11 maj 2009

Min mamma är en Gudinna

Jag älskar min mamma !
Idag vill jag dedikera min bloggtid till min mamma och i morgon ska jag berätta mer om ”Living food” helgen jag har varit på som var jättefin ! Jag hälsade ju på min lilla mamma på väg upp till Levande föda centret i Värmland samt även på vägen hem igen.
Inspiration på den andliga vägen
Den som har inspirerat mig mest på den andliga vägen är helt klart min mamma. De senaste 30 åren har hon varit djupt troende och utvecklats till att bli en mycket kärleksfull och fin person som det lyser och strålar om och som är vänlig och snäll mot alla. Jag vet att hon har lyssnat på en mängd kassettband, läst en mängd böcker, åkt på kurser och övat sig på att bli en bättre och mer kärleksfull människa och det har inspirerat mig för jag ser att hon verkligen har lyckats. Hon har alltid varit en fin person men hon fick med tiden ett djup och en andlig utstrålning och skulle mycket väl kunnat vara en nunna, vilket jag vet att hon nämnt att hon även haft en längtan till. Men eftersom hon hade oss barn och även flera barnbarn så har hon känt att hon har behövts i närheten och därmed valt att vara lite av en nunna mitt i världen
Nu är min mamma mycket glömsk
och bor tillfälligt på ett korttidshem. När jag kom och hälsade på henne blev hon så glad och lyste upp och jag kunde känna hur mycket jag tycker om henne. Men så har det inte alltid varit. Jag och min mamma har haft en del utmaningar med varandra under den första hälften av mitt liv. Men jag är så tacksam för att jag har kunnat prata med henne om det som varit jobbigt för mig och hon har kunnat säga att hon skulle vilja ha gjort på ett annat sätt men att hon gjorde så gott hon kunde. Idag känner jag bara kärlek till henne och de sista 20 åren har hon verkligen varit en mycket kärleksfull och alltid välkomnande mamma.
Vägen till kärlek och helande
För min egen del har det handlat om att tillåta mig att känna de känslor som jag hade stoppat undan under min uppväxt. Ta fram i ljuset och våga känna på den smärta som det lilla barnet upplevde när hon inte alltid fick kärlek för att mamma studerade och jobbade mycket. Men också att jag har kunnat prata med min mamma om detta och att hon har kunnat säga att hon helt enkelt inte kunde bättre och inte visste bättre. Vissa sätt som hon uppfostrade mig på var ju även något som låg i tiden, som rekommenderades och som hon trodde var bra och hade läst sig till. Jag har förstått att hon helt enkelt inte kunde vara en bättre mamma än hon var och jag har börjat kunna se allt det fina som jag även fick under min uppväxt. Hur hon och pappa gav sin kärlek på många andra sätt och alltid ville oss väl. Därmed känner jag idag att det är så fint att jag och mamma har en så kärleksfull relation.
Vi kan hela våra relationer
Säkert har det varit enklare för mig att hela det som har känts utmanande för att hon har kunnat lyssna och ta emot det jag sagt och för att hon blev ännu mer fin och kärleksfull med åren. Men jag tror att vi kan hela våra relationer även om det inte går att prata med den det handlar om och även om hon eller han inte ens finns här på jorden längre. Jag tror att helande sker när vi tillåter det vi känner men också lever oss in i och kan se situationen från den andres perspektiv. Jag tror att alla föräldrar skulle vilja ge sina barn det bästa men ibland kan de vara så sargade själva av livet att de bara inte kan och ibland så vet de helt enkelt inte bättre. Då kan det vara mycket helande att ta en pratstund med den högsta delen av dem, den andliga delen. Jag menar att föreställa oss i fantasin att vi lyssnar till vad de skulle vilja ha gjort om de varit i kontakt med sin högsta del. Detta är mycket helande att göra.
Mamma får ett nytt hem
Min mamma kommer nu att få flytta till ett hem och jag har bett att det skulle bli till det bästa för henne. Nu råkade det bli så att allt stämde så lägligt som om änglarna var med i det hela. Så dagen innan jag anlände till Mariestad ringde de och sa att nu fanns det en lägenhet ledig. Jag och min syster har nu tittat på två fina ljusa lägenheter i söderläge med fin utsikt mot naturen och en av dessa kan mamma få. Föreståndaren var mycket fin och vi träffade en trevlig kvinna som arbetar där och som min syster känner och en annan som är gift med min kusin och som också är väldigt fin. Så allt kändes som ett positivt flöde, som om den Stora Gudinnan ville hjälpa oss för att allt skulle kännas tryggt och fint och bli till det bästa för mamma och oss.

2 kommentarer:

  1. Så fint du berättar om, och beskriver din mamma. Det känns att det finns mycket kärlek i orden. Har själv gjort en liknande helanderesa tillsammans med min mamma. Det känns bra nu när hon har blivit gammal, att äntligen mötas i kärlek fullt ut.

    SvaraRadera
  2. Tack Carina. Jo visst är det så att det ofta blir enklare att mötas när vi själva och våra mammor blir äldre. Jag tycker att det är bra att kunna förmedla det till dem som fortfarande har utmaningar med sin relation till sin mamma.

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig