lördag 11 april 2009

Lite tankar vid Påsk

Jag delade ju lite tankar om Lina Sandel och hennes dikt,”blott en dag” i ett tidigare inlägg. Kanske är det som Lina säger att de flesta dagar innehåller lite smärta i någon form, ibland mer ibland mindre. Kanske kan accepterandet av detta göra att smärtan inte känns lika tung när den kommer. Samtidigt vill jag liksom Louise Hay fokusera på det ljusa och jag tror vi behöver det för att kunna ta till oss det goda som finns samt lyftas upp igen och få ny kraft och nytt hopp. Jag tror även att den smärta vi kan känna blir större när vi identifierar oss med att den här världen är allt som finns och att vi bara är kroppar som lever här en kort tid. När vi vet att vi är något mer, när vi vet att vi är eviga gudomliga varelser och att det finns en värld bortom denna då kan vi lära oss att se på allt och alla med mer förlåtelse. Vi kan se bakom det som sker och se kärleken och det eviga som också finns där hela tiden även i den djupaste smärtan och då behöver smärtan inte bli så svår. Vi kan känna att det finns något som bär oss igenom det smärtsamma. En trygg hand som vi kan vila i.
“Beyond this world there is a world I want” står det i min favoritbok, “A Course in Miracles”
För mig handlar det om att vi kan välja att de på världen på ett nytt sätt med förlåtande och mjukhet mot oss själva och andra. Då kan vi se ljuset som finns där i varje människa. ACIM säger också att människor har missförstått budskapet om korsfästelsen. Att budskapet egentligen är “Lär endast ut kärlek för det är vad du är” och en uppmaning till frid, genom kärlek och förlåtelse. Samt att uppståndelsen är det positiva budskapet om att det finns ingen död, livet är evigt, som det var meningen att vi skulle ta till oss mer. Jag tycker om kyrkor där de har ljusa upplyftande bilder som får människor att påminnas om att ljuset finns där hela tiden. Jag har avslutar med några rader ur ACIM.
“Allt ditt förgångna förutom dess skönhet är borta och ingenting förutom välsignelse finns kvar. Jag har bevarat all din godhet och varje kärleksfull tanke som du någonsin tänkt. Jag har renat dem från de misstag som dolde deras ljus och bevarat dem åt dig i deras egen fullkomliga strålglans. Du kan förvisso gå i frid. Jag lägger Gudinnans frid i ditt hjärta och i dina händer så att du kan bevara den och dela den med andra. Hjärtat är rent nog för att bevara det och händerna starka nog för att ge bort den”
Så kära systrar idag är en ny dag så låt oss leva den i vetskap om att det goda vi har gjort och tänkt är det enda som vi behöver bära med oss. Därmed kan vi njuta av stunden och livet just nu och här.
Jag ska åka till Öland och vila och njuta av naturen där några dagar så det blir nog inga mer tankar här innan Tisdag.

3 kommentarer:

  1. Om du inte redan sett denna: http://www.youtube.com/watch?v=cxNPGYOq6-Q

    +! Eostre is the origin of the name Easter

    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker ditt utdrag ur ACIM var mycket vackert. Då jag mötte mina egna systrar kände jag något liknande - för första gången. Vi kunde alla tre fokusera på det som var bra hos varandra och inte bara se olikheterna. Dessutom hittade vi nya likheter som förenade oss. Samtidigt pockar vardagens göromål så intensivt på dagens qvinna. Men det sammanbinder oss å andra sidan med tidigare generationer, i ett evigt pärlband... / Lillan

    SvaraRadera
  3. Tack Adina för jättefint tips..jag lägger ut det på bloggen.. Anne

    och tack Lotta för dina tankar, visst är det härligt att det sker spontant men säkert beror det på att både du och dina systrar har utvecklats... eller kanske inser vi med åren att det är roligare att ha kul med varann den tid vi har.. tack för dina kloka tankar i kväll med, det var fint att ses i gruppen... anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig