torsdag 9 april 2009

En Moders hjärta

Blott en dag, ett ögonblick i sänder
Vilken tröst evad som kommer på
Allt ju vilar i min Faders händer
Skulle jag som barn väl änglas då.
Han som bär för mig en Moders hjärta
O han giver ju åt varje dag
Hult dess lilla del av fröjd och smärta
så av möda som behag.

Jag har vilat i mitt gula rum där solen har lyst in så fint. Där har jag legat på min "divan" och lyssnat till Carolas Cd när hon sjunger Lina Sandels sånger. Såå vackert. Det som förvånade mig var att hon sjöng en "Moders hjärta.".. Tänkte först att Carola kanske gjort om sången men det visade sig att Lina Sandel ursprungligen skrev den så, men gav efter för önskningar om att ändra till Faders hjärta. Hade Lina levt idag och kanske även lyssnat till Louise Hay så kanske hon hade skrivit så här:

Blott en dag ett ögonblick i sänder
Vilken tröst evad som kommer på
Allt ju vilar i min moders händer,
därmed kan jag vara trygg ändå
Hon som bär för mig en moders hjärta
O hon giver ju åt varje dag
Dess beskärda del av ljus och glädje
kärlek, vila och behag.

Visst kan livet vara tufft ibland och visst råkar vi ut för utmaningar och när det är som värst så är säkert Linas psalm till god tröst. Men jag tror inte att vi behöver uppleva smärta varje dag. Jag tror att ju mer vi fokuserar på det som är sant, ljust, kärleksfullt, gott och fridfullt, ju mer kommer vi att kunna uppleva det även om det säkert kommer utmaningar då och då med. Jag tror det är viktigt att kunna tillåta sig att vara i det som är smärtsamt, när det känns så. Ju mer jag tillåter mig att gråta när jag är ledsen ju mer lättnad känner jag och ju enklare är det att bli glad igen. Men jag vill ha mitt fokus på det ljusa och goda i livet och i den processen får det som behöver komma upp till ytan göra det för att bli helat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig