söndag 11 december 2011

Sunday Spirit Inspiration. 3:e Advent!

Det är inte så att en dag får du plötstigt tid att följa din sanna väg och vara ditt sanna jag.
Det är så att en dag väljer du att följa din sanna väg och vara fullt ut ditt sanna jag och då kommer du ha tid till det.

Idag har jag Äntligen börjat skriva på min nya bok...det känns jättebra
(skrivet från mobilen...lite pillrigt så mer kommer framåt kvällen)


Lite mer tankar framåt kvällen...
Jag tror att det är fler än jag som gått och väntat på att en dag ska jag göra det där som jag verkligen vill.. eller en dag när jag har mer tid då ska jag börja skapa...Eller en dag i framtiden när jag har mer tid och pengar, då ska jag finna min livsuppgift. Nu har jag börjat tänka annorlunda... Jag tänker starta nu för antagligen är det så att ju mer jag gör det jag älskar och vill göra...ju mer jag lever det liv jag vill leva.. ju mer tid kommer jag ha till det jag älskar att göra. Ja men pengar då kanske någon säger... Jag tror de kommer också.. Jag är i alla fall beredd att testa.. för pengar är ju en spegling av att vi känner oss rika och rika känner vi oss ju när vi har kul i livet och ger ut av våra resurser och talanger...

Nobelpriset gick till tre kvinnor som ni säkert vet...
...varav 2 från Liberia i Afrika och en från Jemen i Arabvärlden.
Jag tror att alla som såg prisutdelningen blev starkt berörda... Det var så hoppfullt även om det naturligtvis också visade på att det finns mycket mer att göra för kvinnor i hela världen.

Leymah Gbowee  uttryckte att hon nu tack vare fredspriset fick en möjlighet att tala till kvinnor i hela världen. Leymah samlade kvinnor från 15 provinser hela Liberia för att protestera mot det våldsamma kriget. Klädda i vitt sökte upp makthavarna .. tog sig in där förhandlingarna på gick och fick dem slutligen att skriva på fredsavtal. Ellen Johnson Sirleaf, president i Liberia
har tagit sig an det tuffa projektet, att få ett efter kriget helt krossat, Liberia på fötter på ett fredligt sätt.
Yngst i skaran är Tawakkul Karman endast 32 år från Jemen, men sedan många år tillbaka journalist och fredsaktivist som driver en icke-våldsamma kamp för kvinnor och kvinnors rättigheter till fullt deltagande i fredsskapande arbete. Karman är den yngsta person någonsin att tilldelas priset och även den första arabiska kvinnan.

Optimism inför framtiden!
Även om alla tre pristagarnas tal handlade om kvinnor som offer, var de samtidigt optimistiska inför framtiden.

–Det kommer att bli motgångar under resans gång, för världen kommer inte att ändra sig över natten. Men vi har sett förändringar under vår egen livstid, och världen kommer att fortsätta ändras på sätt som kommer att beröra oss alla, sade Ellen Johnson Sirleaf.

Ja det allra starkaste med deras tal var nog inspirationen att när vi går samman i ett gott syfte så kan vi förändra världen... det onda kan inte stå emot det goda i längden... och hur viktigt det är med systerskap och att tillsammans med fredliga medel stå upp för det som vi tror på.
                                       
De tre fredspristagarna Tawakkul Karman, Leymah Gbowee och Ellen Johnson Sirleaf.



     Dagens lucka är ej klickbar.. i luckan idag finns filmen nedan


                 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig