onsdag 8 december 2010

Att se på det som sker i ett nytt ljus!

Vi kan välja hur vi uppfattar det som sker
Här kommer ytterligare en insikt jag fick nyss. Ska försöka beskriva så gott jag kan som jag tänker så får du gärna dela hur du tänker... När vi ser händelser i världen som vi tycker är hemska så finns det sätt vi kan hantera det på som gynnar både oss själva och andra. Självklart kan vi i vissa fall påverka det som sker genom att agera för att hjälpa eller minska lidandet, men det sker alltför mycket och vi har helt enkelt inte resurser och jag tror inte ens det är vår uppgift att engagera oss i allt. Men för att inte må dåligt när vi tar del av lidande m.m. så kan vi hitta sätt att hantera det på, sätt som hjälper oss att vara kvar i vårt ljus.

Djupt innerst inne i Alla finns det ett ljus.
Det är ju oftast inte själva händelsen i sig som känns svår.. Vi har oftast lättare att kunna ta in att någon blivit skadad i en olycka än när någon blivit skadad av en annan person. När jag upplever att någon medvetet skadat någon annan människa eller ett djur, då gör det ont i mig och jag kan känna agg till den personen. Men om vi verkligen kunde inse att djupt innerst inne är alla gudomliga och fullkomliga och ingen vill medvetet skada någon annan, utan det beror alltid på att den människan styrs av sitt skadade omedvetna jag. Då är det enklare att förlåta den personen och se den i ljuset. Det innebär inte att jag väljer att tänka att det den gjort är rätt.. men det innebär att jag väljer att se det lilla ljus och det oskyldiga barnet som finns inom var och en. När jag väljer att se ljuset och sanningen i en annan människa så befriar jag både henne och mig själv. Medan när jag dömer så håller jag oss båda fångna.

Att se ljuset i andra
Vi mår helt enkelt aldrig bra av att tänka dömande eller aggresiva tankar om andra. Det är som att hålla ett svärd ovanför vårt eget huvud... ett svärd som också kommer att falla på oss. Det vi inte vill se i oss själva, det projicerar vi därute... genom att förlåta och inse att det vi upplever som obehagligt inte är sant i den "sanna verkligheten", så förlåter vi även oss själva och inser att vårt ego och negativa tankar inte är sanna. Vi behöver inse att när vi dömer och ger andra skuld så påverkas Vi alltid själva negativt av detta. Därmed borde ju vårt självklara val vara att se på livet och andra människor utifrån kärlek och förlåtelse.. se ljuset i den andra.. se bortom det vi tror är verkligt till den djupare sanningen som vi alla delar och där vi är ett med varandra. När vi ser och upplever på det sättet kommer vi själva att känna mer frid inom oss och därmed sprida den friden och det ljuset runtomkring oss.

Våra känslor visar oss när vi har tänkt fel
"Abraham" förmedlar budskapet att våra känslor är som en slags barometer som visar om vi har tänkt och handlat i enligthet med vårt sanna jag.. i enlighet med vår sanna vibration, som de kallar det. När vi inte mår bra så beror det på att vi har tänkt och uppfattat något på ett felaktigt sätt som inte stämmer överens med vårt sanna varande.. med vår själ. När vi t.ex dömer en annan person eller ser på något utan kärlek då mår vi inte bra... Det vi kan göra då är att meddetsamma ändra den felaktiga uppfattningen om verkligheten och välja att se med kärlek på oss själva, andra och på världen.

Det finns flera bitar i pusslet
Jag har ju funderat mycket på hur mycket jag ska engagera mig i att hjälpa till när jag blir medveten om lidande m.m. samt hur jag ska se på det som jag kanske ändå inte kan påverka just nu... Detta inlägg är därmed ytterligare en liten bit i det pusslet ... andra bitar handlar om att välja att fokusera på dem vi djupast innerst inne är och därmed sprida vårt ljus... eller fokusera på det vi mår bra av...det som är upplyftande och vackert och det positiva som sker.. eller att leva på ett sätt så vi medverkar till andras väl... men vi kommer ändå att ta del av en del lidande och då kan det var fint att hitta sätt som gör att vi kan välja att vara kvar i vårt ljus, i vår inre frid och i vår "vibration" som Esther och Abraham skulle säga.. så att vi kan fortsätta sprida ljuset... kram till er Kära Gudinnor och välkommen att dela dina tankar.

2 kommentarer:

  1. Tack Anne ... för all dina djupa tankar!!
    Jag förstår inte allt ännu, men det går rakt in i mig ... och berör så starkt!

    "När jag väljer att se ljuset och sanningen i en annan människa så befriar jag både henne och mig själv." - så sant, så starkt och precis vad jag just behöver få höra och känna, den frid som det ger mig!
    Rädsla är nog det största hinder för att våga se ljuset hos en annan människa ... och jag erkänner ... jag ÄR rädd!!
    Jag tar med mig detta in i natten och begrundar under drömmarnas inverkan ...
    Nattinatt/Anita

    SvaraRadera
  2. Tack Anita!
    Ja när vi kan se ljuset i andra då lever vi i himmelriket på jorden.. och vi kan ju börja här och nu och ta ett litet steg i den riktningen .. så kommer vi i alla fall utvidga vårt eget himmelrike här på jorden mer och mer.. Varm kram Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig