måndag 25 mars 2013

Att vara mer i hjärtat känns välsignat!

"I hjärtat kan jag känna mer kärlek till mina medmänniskor, 
där kan jag vara kvar i nuet, 
 I hjärtat kan jag kan sitta stilla tre eftermiddagar i rad 
och bara njuta av att se solen lysa på min Underbara rosenbukett..."
Anne Solveig

Det sker något fint!
Jag märker att det är något fint som sker när jag tar det lugnare och har mer tid med mig själv... Det började med retreaten och genom att jag nu har en mycket lugn vecka och mycket egen tid just nu så har jag möjlighet att vara kvar i detta och fortsätta den här processen... det är som en ny sida av mig öppnas upp och det känns spännande och fint.

Jag märker hur lugnet och stillheten 
...gör mig mer mer medveten om och tacksam över de fina människor som finns i mitt liv och hur mycket jag uppskattar dem... mer medveten om andras behov....Jag har plötsligt tid att bry mig om de små tingen som jag tidigare rusade förbi... blommor, djur m.m. Jag inser att jag har rusat på i en massa år och oftast haft fullt upp så att jag inte gett mig tid helt och fullt att verkligen vara här och nu och närvarande med en annan person...

Som om jag alltid har skyndat mig
....och skyndandet till slut blivit en vana... Nu har jag tid att göra fint hemma, tid att rensa, tid att få ordning, tid att njuta. Nu har jag plötsligt fått lust att läsa den där boken om medveten närvaro som jag förut tyckte verkade lite trist men som jag nu helt plötsligt fattar och njuter av att läsa... (ler) så förunderligt livet är... Just när vi vi tror vi landar någonstans så kan en helt ny värld öppnas som vi inte hade en aning om fanns där. Idag har jag för första gången suttit en lång stund och skickat påskkort till mina vänner... och jag har lagt in mycket kärlek i dem och haft en så fin stund när jag gjorde det.

En resa från huvudet till hjärtat
Jag tror att jag helt enkelt har hamnat lite mer i hjärtat... att det är naturligt att hamna i hjärtat när vi vilar och slutar att tänka på så mycket.. och att det tvärtom är naturligt att vi hamnar i huvudet när vi har mycket att göra och tänka på..... Att vara mer i hjärtat känns välsignat... jag inser att jag kan ge mycket mer kärlek när jag befinner mig i hjärtat och att jag kan njuta mycket mer av livet när jag befinner mig där. I hjärtat kan jag känna mer kärlek till mina medmänniskor, där jag kan vara kvar i nuet, där jag kan sitta stilla tre eftermiddagar i rad och bara njuta av att se solen lysa på min underbara rosenbukett...





"Just när vi vi tror vi landar någonstans 
så kan en helt ny värld öppnas 
som vi inte hade en aning om fanns där"

Ha en fin stund i närvaro och kärlek...
Varm hälsning Anne Solveig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig