onsdag 16 oktober 2013

Snatam Kaur i Stockholm!

"Jag undra om denna kyrka någonsin förut fått uppleva en så härlig "Prästinna" och en så underbar och lycklig publik. Jag kände att det är så här det ska vara... det är ju det här vi vill ha.. det är detta som sant heligt... det är därför det kom så många människor till kyrkan"

När jag såg att Snatam Kaur skulle komma till Stockholm 
...så kändes det helt rätt att boka en biljett även om jag i vanliga fall är ganska bekväm och hemmakär...I sista stund kände jag att det kanske varit enklare att sitta hemma och lyssna på henne på Cd eller se ett youtubeklipp. Som tur var lyssnade jag inte på den rösten utan åkte upp och fick vara med om en helt underbar konsert.


Katarina kyrka på söder är en av de största kyrkorna.
När vi kom dit ringlade en lång kö runt staketet och uppför gången... och hela kyrkan fylldes ganska snart. Jag hade bokat en biljett på en bänk ganska långt fram men upptäckte att det satt en del människor på golvet precis framme vid "scenen" Så jag gick dit med och hittade en plats och kom på så sätt mycket nära Snatam Kaur. Det är något speciellt med att sitta nära och kunna se ansiktsuttryck m.m. Dessutom kändes det här gänget på golvet väldigt öppna och älskade troligen Snatam och hennes sång och musik, lika mycket som mej.


Denna konsert var så fin på en massa sätt...
Först och främst för att Snatam kaur är en så underbart fin Gudinna... så vacker och ljus utstrålning och så ödmjuk men ändå med en inre styrka... Hon inledde konserten med att dedikera den till Moder Jord, vilket kändes så fint med tanke på att det sällan händer i vanliga fall i kyrkan. Sedan sjöng vi med i en massa sånger. Snatam sjunger till Gud med en mängd olika namn, därmed tror jag att människor från hela världen kan ta till sig henne så mycket... När halva tiden gått fick hon även upp oss att dansa och nämnde att det är så viktigt att vi kan se våra kroppar som heliga.

Det blev mycket dans och glädje 
...och Snatam hoppade och dansade själv längst fram i kyrkan.... Allt avslutades med bön och en sångmeditation. Jag undra om denna kyrka någonsin förut fått uppleva en så härlig "Prästinna" och en så underbar och lycklig publik. Jag kände att det är så här det ska vara... det är ju det här vi vill ha.. det är därför det kommer så många människor... Vi är färdiga med att en stel präst står där framme och rabblar om att vi är fattiga och syndiga... det är därför kyrkorna nu töms på människor förutom när en öppen och härlig präst som t.ex Olle Carlsson bjuder in till en varm och äkta upplevelse.. Även han håller numera till i Katarina Kyrka.


I Am sjöng vi med Snatam Kaur...
Det känns underbart och helande att vara med när kyrkan förnyas och när en kvinna dessutom för fram detta sanna kärleksfulla budskap. Dessutom sjunger Snatam så gudinneligt vackert... vilken röst och vilken sann hängivenhet till det andliga.. till det gudomliga... det gudinneliga :)


....och höstens rika gula röda färger finns fortfarande kvar...

Ha det underbart!
Kram Anne Solveig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig