måndag 1 april 2013

Vilken resa Gudinnan hade planerat!

"Nu har jag lärt mig att navigera 
Följa vinden dit den bär mig. 
Livet är en vind som tar oss dit vi ska 
om vi bara slappnar av och följer med utan rädsla och krav."

Ann-Sofi Nilsson 

Livet är en vind som tar mig dit jag ska!
Ja så fint skrev en väninna i facebook....och  dessa dagar har jag insett det ännu mer... Jag har nämligen haft en egen retreat i 9 dagar med mig själv i Mundekulla!! Peter frågade om jag ville följa med till Spanien.. men han skulle bo hos en vän och hålla på med musiken och jag kände då att jag behövde landa efter retreaten så jag tackade nej till det... Sen insåg jag att det var ju Påskhelgen han skulle vara borta och ångrade mig nästan då det var kallt och kyligt här hemma... men då var biljetterna dyra och när jag kände efter så ville jag ju vara hemma ändå. Någonstans kändes det som en mening med att jag skulle vara hemma och rensa ut och vila och vara med mig.

Det kändes rätt att vila med mig själv
....och ville jag så visste jag att jag kunde hälsa på min mamma och systrar över påskhelgen eller bjuda in vänner men för varje dag upptäckte jag att det var så skönt och vilsamt att bara vara med mig...att gå här och strosa och rensa och städa lite i min egen takt och sen sitta och njuta av min mysiga téstund och mina rosor och påskliljor... samt måla och sjunga lite... Visst växlade jag några ord med människor när jag handlade och med grannarna men annars var det mest jag och Happy- min fina kisse som fick lite extra ompyssling och kärlek.



Jag började äta rawfood
Utan att bestämma eller tänka så mycket på det så började jag äta rawfood.. men som jag skrev så var det en kväll som jag verkligen kände att Neeej.. jag tycker inte allt detta är gott... Neeej jag vet inte om jag mår bra av det ens...  och då sände jag riktigt ut en bön till universum... hur ska jag äta... jag vill äta gott men ändå må bra... För mig känns det Solklart att det var därför jag nästa dag hittade den här boken "Salig blanding" med alla goda rawfoodrecept som jag pratat så mycket om (läs tidigare inlägg om du inte sett det :)... den har jag sen haft med mig i flera dagar...

Jag har fått en ny Passion
Jag har stått i mitt soliga fina kök och gjort linfrökex, bovetecrunch , cashewkex med avokadoröra, en massa goda smothisar, lingonsmoothi, annanas-kokossmoothie, raw nyttigt påskgodis som jag själv hittat på- kreativt och kul att skapa- , goda sallader, raw biffar, paprikasoppa, morotssoppa... ja en mängd av de recept boken hade som visade sig bli så gott!!! plus en del av mina egna idéer och det jag redan visste...
Jag tror jag fått en ny passion i att laga God vacker och Hälsosam mat!

     Mitt gröna och gula påskgodis med saffran och vetgräspulver, cashew, ingefära, lime o honung

Livet hade en plan...
Så nu i efterhand så känns det som att om livet hade en plan så var det denna... att jag skulle få lite mer egen tid...rensa och kanske allra viktigast ....komma igång med att äta mer raw och ännu mer hälsosamt vilket jag länge viljat göra men ändå kunna fortsätta att samtidigt njuta av den tillagade varma mat jag också älskar och njuter av. Det var ju det som var det fina med den här boken att den inte var antingen eller utan både raw och kokt och kakor och efterrätter och fisk och grönsaker i en salig blandning... men nyttigt (det mesta i alla fall) och gott!

Look for True Longterm pleasure!
Annika skrev en så fin kommenter om detta.. ” Have a long-term view of pleasure and look for things that give you sustainable pleasure"  Att sann glädje är att finna det som ger oss glädje nu, idag, men också om en månad, ett år, och flera år... Istället för det där onyttiga godiset, glassen eller söta kakorna ... som kanske ger glädje i stunden men om en timme har blodsockret sjunkt och du har huvudvärk.. och om en vecka har du gått upp flera kilo....men det finns ju Longterm pleasure - alternativ...som Rawfoodgodis med torkad frukt, mandlar och nötter.. eller supergoda fruktsmoothisar... glass av frysta bananer m.m... och det finns säkert longterm pleasure inom alla områden i livet!

Nu mår jag så bra känner jag!
och dessutom märker jag hur den här maten påverkar mitt humör så jag känner mig mer glad, fylld av kreativitet och entusiasm och jag ser fräschare ut och då blir jag ju även mer glad när jag ser mig själv vi spegeln... och jag njuter av att äta alla goda och nyttiga rätter och jag tycker det är kul och spännande att laga dem med.... och nu i eftermiddag ska jag hämta min käre make på stationen i Emmaboda och jag är så Glad och tacksam för att han finns i mitt liv... och att vi delar den här resan här på jorden...

Påsk - förändringens tid!
Livet är förändring... och utvecklas ständigt... vi behöver hänga med i den förändringen för att må bra ... Påsk känns som en fin tid för förändring - att släppa det gamla och bjuda in det nya. Jag inser att det är mycket enklare att göra en förändring i vårt liv när vi rensar ut det gamla först.. och när vi sedan har tid att bjuda in och välkomna det nya med.. det hade jag dessa dagar och det är jag mycket tacksam för. Jag kan berätta att innan allt detta goda kom in i mitt liv så hade några dagar när jag gick in i djupt tunga känslor ... men jag tillät det som behövdes att komma fram ...ofta kan sorg och tyngd komma precis innan det vänder ... 

Livet är en vind som tar mig dit jag ska.. men det gäller att hänga med och ha tillit...
då sker allt till det bästa och livet har alltid en mycket bättre plan än vi själva kan tänka ut

Ha en God fortsättning på Påsken Kära Gudinnor!




2 kommentarer:

  1. Älskade Anne Solveig, Älskade Alla och Alltet. Dikt Rumi med Kärlek fritt översatt.

    Du är, vi alla är, Kärlekens Älskling.

    Du är, vi alla är, Kärlekens Älskling.
    Lyssna uppmärksamt till ditt inre,
    till varje atom av ditt väsen,
    och du kommer att höra i varje ögonblick
    vad källan, Kärleken viskar till dig....
    Du är, vi alla är, Kärlekens Älskling.

    I varje ögonblick,
    i varje händelse i ditt liv,
    viskar Kärleken till dig
    exakt vad du behöver veta.
    Vem kan någonsin förklara detta mirakel?
    Det bara ÄR.

    Kramar Kärlek

    SvaraRadera
  2. Så fint Inger... Varmt Tack för att du delar dessa reader.
    Ljus och kärlek till dej... Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig