måndag 1 augusti 2011

Ett litet fint hus som har betytt mycket!



Gamla Café Näset

....kallades huset i Mariestad där jag växte upp... för det hade ju varit café där innan vi flyttade in... och inte vilket café som helst utan ett underbart café med hembakade wienerbröd och fantastisk utsikt över Vänern... Men när vi köpte det hade cafét redan lagt ner.. men varje år kom det alltid några personer förbi som saknde cafét... fler var det ju de första åren...men även efter att vi bott där i 20 år kunde det komma förbi någon som varit där för länge sedan och säga hur trevligt det var... och det hände sig även att mina föräldrar ibjöd in dem på lite saft eller kaffe.


Vi säljer huset nu!

... vilket känns helt rätt.... det är dags att gå vidare i livet och låta några nya personer få njuta av det och ge det den omsorg och kärlek och energi som vi inte längre kan ge.. Men kände att jag ville skriva några rader som ett slags tack och då passade det ju fint att kunna göra det här i bloggen.



Vilken utsikt

När jag vaknande imorse och tittade ut genom fönstren i det stora rummet på ovanvåningen så ser jag vänern och båthamnen... precis nedanför.... så vacker utsikt och jag tänkte på hur jag som barn mest tog det för givet men hur det ändå påverkade oss systrar att kunna ha en så fin utsikt över vattnet... och hur det gav mig en känsla av frihet att växa upp där.


Fika med vänner i trädgården

Att sedan bara kunna gå ut i trädgården och sitta där och titta ut över vänern och njuta av en fika med vänner... och det var ju många vänner som kom förbi och de var alltid välkomna, då mina föräldrar var mycket välvilligt inställda till både sina egna och till våra vänner. Det fanns alltid tid att sitta ned och ta en fika och prata....


Visst fanns det utmaningar i min uppväxt som det gör i alla familjer.. men huset fanns där och mildrade dem säkert mycket... och jag är så tacksam att mina föräldrar även om de inte var särkilt rika ändå tog chansen att köpa detta hus.. det är nog en av de största gåvorna de gett oss barn.


Så lilla fina hus

... jag är så djupt tacksam för att jag har kunnat växa upp här och njuta av dig under dessa viktiga år.... att du dessutom funnits där när jag sen blev äldre och gjorde utflykter i världen... det var alltid lika mysigt att komma hem. Nu vill vi ge dig vidare till några som kan älska dig och uppskatta dej mycket... som tar hand om dig och njuter av att vistas här... som värdesätter dej och ger dej det du behöver så att du kan stå där länge till och de som går förbi kan säga till varandra ... åhh ett så fint litet hus.. och vilket läge!!! för det var många som sa att vi hade det bästa läget i stan... och visst var det kul att höra även som barn.


När jag går förbi där i framtiden kommer jag kunna känna tacksamhet till att några andra fina personer nu njuter av detta hus och tar hand om det på bästa sätt... och då kommer jag känna att mina axlar känns ännu friare och att jag nu är på väg till nya äventyr istället ... för allt har ju sin tid...


For everything..

there is a season

and a time for every purpose


under heaven


Tack fina lilla hus och tack mamma och pappa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig