lördag 28 juli 2012

Suddenly after all this years.. I've come to surrender

Jag har tillbringat några dagar på Öland och min intention när jag reste vara att "Surrender"... och sakta dag för dag upptäckte jag hur mycket flyt det blir i livet när vi låter oss vägledas en stund i sänder i tillit. "Surrender" visade sig ha många olika aspekter så här ska jag dela dem med er.

Surrender - Att inte planera
Min första intention vara att boka ett rum på nätet som jag såg var ledigt... men det kändes inte helt bra.. så jag beslutade mig för att slänga in ett litet tält, några liggunderlag och en långsmal dyna i bagaget tillsammans med lite frukt, nötter, kläder m.m. Sen bar det iväg till Öland... Hela vägen njöt jag av den sköna känslan av att resa iväg i tillit och det spännande äventyret att inte veta var jag skulle hamna.

Att vara i nuet
...kändes som en viktig aspekt i surrender.. att inte veta riktigt vad nästa stund kommer innefatta.. det gav mig utrymme att lyssna inåt och tack vare det kunde jag lyssna till mig själv och en sång kunde komma till mig: "Suddenly after all this years I've come to surrender" kändes som jag plötsligt fått en insikt i vad Surrender innebar.... sjöng för fullt i bilen när jag i sommarvärmen styrde mot Öland för jag kände att dit skulle jag.

Att lita till att livet tar hand om mig - Trygghet
För att kunna Surrender behövde jag ha en inre tillit till att livet tar hand om mig och att jag är trygg när jag litar till vägledningen... Jag siktade in mig på en camping men när jag kom dit kändes det inte alls bra... åkte till nästa som kändes lite bättre.. men insåg att jag ville inte ha så mycket människor runtomkring mig.... blev lite desperat och ringde runt om rum men allt var nu fullbokat...åkte ner och såg solnedgången vid vattnet och kände att jag skulle åka till en vacker plats nere vid havet där jag brukar vara som även kändes trygg, och sova där i bilen... När jag kom dit fanns det bara jag och en husbil till där vilket gjorde att jag kände mig trygg... Sov skönt och lugnt om även lite knöligt då jag inte kunde sträcka ut benen helt.

Tidig morgon solen är på väg att komma upp.. bara jag, havet och stranden

Att komma närmare Naturen
Vaknade vid 6-tiden till en av de vackrast morgnar... soligt, varmt och ett stilla spegelblankt "hav".. bara jag och måsarna.. Jag tog ett morgondopp, gjorde yoga och plockade underbart söta goda bär direkt från träden nere vid havet... medan de närmaste timmarna var så lugna och sköna... så småningom kom några joggare förbi.. några hundar med sina mattar och hussar... och sen efterhand kom det mer och mer folk och blev så varmt...badade i det klara salta vattnet fler gånger och sen när alla kommit kände jag att det var dags att ge mig av igen...

Frukosten är serverad.. mycket gott i överflöd

Sakta kommer mer och mer sol och lyser upp stranden
Tittade upp från mitt yogapass och hade denna fina vy

Att handla med Surrender
Behövde handla och fixa några saker och åkte ner till Köpcentrum.. tänkte att även här ska jag lyssna inåt... kände mig dragen till en viss affär och hittade först en underbar rosa klänning... som jag passade jättebra i även om det inte var helt den färg jag brukar ha.. men den kändes ändå inte helt rätt... men så hittade jag några mysiga stora vida byxor och en fin gul långärmade tröja som bara kändes rätt.. när jag sen betalade fick jag veta att de även var växtfärgade ... och jag vet att en kvinna i Thailand försörjer sig på att sy upp dessa kläder vilket också kändes som en fin samverkan att gynna.

En butik med "Surrender"- inspiration
Sen åkte jag över till östra sidan..hade siktat in mig på Bläsinge och funderat på att tälta där...men när jag kom dit var det kokhett.. massor med människor och bilar och en delvis svart och smutsig strand.. kändes inte bra.. så jag åkte vidare nästan meddetsamma och hamnade i favoritaffären i Gårdby som har öppet varje dag och som ni bara måste besöka om ni åker till Öland... de har underbara kläder... jättegott fika.. en ljuvlig trädgård och även ett vackert uterum där jag satte mig en stund  och en massa annat smått och gått ... och det är ju fantastiskt att de kan driva den här butiken mitt i ingenstans varje dag, speciellt på vintern... Så underbart och det visar att när vi lägger ner hela vårt hjärta på något så kan vi lyckas var som helst. jag hittade dessutom en jättemysig klänning som dessutom var på rea och ett vackert linne... Satt i trädgården och njöt av en jordgubbs-cheescake.

Surrender - Att lyssna till tecken
Fick tips av hon som stod i butiken om olika stränder i närheten.. Hon nämnde en badplats men det lät så trist och jag var lite inställd på Sandby som jag hade hört skulle vara fint.. samt att det viss fanns en camping i Stenåsa. Så jag åkte åt det hållet... kom ner på en mindre grusväg när jag skulle svänga av till Sandby bad... och sen såg jag ingen mer skylt om badplats... åkte på mindre och mindre vägar och tänktee att nu är jag nog snart i Stenåsa camping... kände mig lite vilse.........just då dök det upp en skylt: - Badplats. Svängde ner där och kom fram till en badplats som kändes som Paradiset..... Här vill jag stanna kände jag... visade sig att jag hamnat just på den badplats som hon i butiken hade nämnt... Det var alldeles stilla.. en massa sand, några få människor som kom och gick och sååååå underbart...fick en ljuvlig em/kväll.  Sov lugnt i bilen igen nära några hus....denna natt mycket bättre... och vaknade tidigt till en disig morgon... lade mig på sanddynorna en stund och slumrade till med bruset av vågor och måsskrin.... en så underbar vila... vaknade och gjorde ett långsamt yogapass precis vid havet... kände mig sååå skönt varm och mjuk i kroppen efter det.. åt lite frukt och kände sen att det var dags att ge mig av vidare. Det lustiga var att när jag kom upp till stora vägen igen så insåg jag att jag hade åkt i en cirkel och var tillbaka precis ungefär där jag startade vid butiken:)

Min stilla vackra strand
Lite kvällsmål - riskaka banan och jordgubbar..mums
...och solen gick lägre och lägre
...och här går den ner över fälten i ett magisk ljus som inte helt kunde fångas

Det enkla är det mest "lyxiga"
Det lustiga är att jag kunde mycket väl ha bokat ett rum båda dessa nätter...men det kändes bara som att jag mycket heller ville bo enkelt och nära naturen än att bo i ett litet rum med fyra väggar. Båda dessa kvällar var jag ute tills solen gick ned... jag hade havsutsikt och kunde gå ut på stranden när jag vaknade i soluppgången.. det kändes så skönt att vara ute och nära naturen så mycket- det kändes lyxigt .. och vatten att tvätta mig i hade jag med mig lite.. och det var mysigt att sova i bilen även om min bil är lite liten för att sova helt bekvämt...men vilken frihet att bara kunna stanna dit jag kom.

Surrender - Att ändra sina planer
Hela denna resa har lärt mig ännu mer att inte lyssna till mitt mind utan lyssna mer till den där vägledningen som bara känns rätt... När jag vaknade var det disigt och plötsligt kändes det rätt att åka in till Kalmar idag istället för på Lördagen som jag först hade tänkt. Hade vissa ärenden att uträtta där... Kände först att jag skulle åka till Algutsrum till den mysiga secondhand affären och gårdsbutiken och köpte både blåbär, vinbär och jordgubbar där.. hittade även lite fynd i secondhand butiken. Insåg att det kändes skönt att uträtta mina ärenden redan idag och sen har två dagar i Mundekulla innan jag ska åka iväg igen till England... så jag körde vidare in till Kalmar och fick en lugn och mysig dag där.... strosade runt .. fick tips om en salladsbar  .. köpte en jättegod sallad som jag åt på bästa restaurangen i stan.. - ute vid havet på en gräsmatta... fortsatte att lyssna in och märkte hur jag hela tiden var så vägledd och hur allt var ett flyt... jag kan inte berätta allt för det blir så mycket men det handlade mycket om att vara i nuet... ta ett steg i sänder.. lyssna in nästa steg i tillit... inte lyssna till huvudet så mycket utan mer till den inre vägledningen.. vad känns rätt.. vad känns ljust.. vad känns glädjefullt.. inspirerande...och när jag sen tog steg i den riktningen så blev allt så bra...och när jag inte gjorde det så blev jag vänligt rättad på något sätt som gjorde att jag kunde finna rätt väg igen.

När jag "Surrender"..är jag trygg
Jag upplever att när jag blir så kärleksfullt vägledd till en viss plats som den vackra stranden.. då är jag säkert också helt beskyddad.. men ibland sände livet också små änglar som gjorde att jag blev mer trygg där jag var... en liten pratstund med några som bodde i närheten.. en annan husbil bredvid m.m...ett litet välment tips.... att ge sig ut så här är ju även en möjlighet att träna upp tilliten och öva sig på att tänka goda tillitsfulla tankar...

En god sallad på "Min restaurang" i naturen mitt i Kalmar
Med fin och vacker utsikt

Nu vill jag fortsätta att Surrender
Jag ska åka till England och Glastonbury en vecka för att vara med på en Goddessconference!!!!.. det ska bli så kul och spännande... och jag ska fortsätta att lyssna och känna in vad jag vill gå på.. när jag vill vila.. hur jag vill uppleva den här festivalen.... det är ju så mycket utbud och jag tror det är några saker som mest intresserar mig såsom sång och musik samt konst... och sen finns det säkert en del annat som jag inte har en aning om just nu.

Livet är spännande och underbart och var du än befinner dig just nu kära Gudinna.. stanna upp en stund och lyssna inåt och känn efter vad du vill göra i nästa stund... och varför inte ge dig ut på en egen spännande semester några dagar... vet att du är trygg och beskyddad....du kommer Älska det!

1. Fina bilder (som vanligt) i detta inlägg. Jag ska försöka ta till mig att låta saker bli mer som de vill, istället för att alltid planera upp (dvs kontrollera) allt i förväg. Ha det bra i England på konferensen, det låter fantastiskt. :-)

2. Fina Anne. Rysning av välbehag när jag läser och ser dina vackra bilder. Du inspirerar mig mycket. I sommar har jag cyklat på min gamla antika mormors cykel från 50talet i tillit. Mitt kärleks fulla, sanna, högre jag har väglett mig och visat mig grusvägar som jag inte trodde fanns, fjärilar som virvlar vid min sida, blommor, fåglar som flyger ikapp en liten stund och sedan viker av för nya äventyr, dovhjort med kid, älg med kalv som tittar på mig sen springer vidare. Ekorrar som leker tafatt i träden. Örnarna svävar över mitt huvud. Frihet. Allt som hörs är vinden, djuren och knastret av sten under cykelns däck. Solen skiner och jag känner värmen i min kropp. Enkelheten är så fantastisk. Ett möte, ett kärleksfullt leende från oss båda, våra hjärtan fylls av kärleksenergi, vi fortsätter vår färd i lycksalighet. Allt är Kärlek. Oändlig kärlek är allt som finns - allt annat är illusion. Kärleken helar. Att vara i denna världen men inte utav den. Jag är Kärlek. Kärleken upplever sig själv genom mig, genom allt och alla och vi har möjlighet att uppleva, lära och ge kärlek till den här världen. Tack. Med Kärlek, Kram Inger M

3. Tack Frida.. för att du ger dig tid att skriva lite... Ja livet blir ju mycket bättre när vi inte planerar för mycket utan följer de små tecknen på vägen och hjärtats glädje.. KRAm Anne

4. Hej kära Inger så underbart fint du beskriver dina cykelturer...och alla djur som Gudinnan visat dej...Ja tänk vilken njutning och kärlek det finns enkelheten...varmt tack för dina fina rader och kul att du tittar in här igen i Gudinnerummet. Kram Anne

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !