måndag 21 november 2011

Allting tar hand om Dej!

Behöver jag din kärlek
Jag har börjat läsa boken "Behöver jag din kärlek" av Byron Katie. Den handlar om hur vi ägnar så mycket tid och energi till att bli älskade och uppskattade och hur vi kan ifrågasätta tron på att söka bekräftelse av andra och istället finna äkta kärlek och gemenskap.

Tankar av rädsla som handlar om att "ingen tar hand om mig - jag är ensam i universum"...eller "jag behöver så mycket och jag har inga pengar" m.m. kan ifrågasättas och istället kan du tänka: Allt tar hand om mig! Därefter kan du upptäcka alla anledningar till att det faktiskt är sant. Just där du sitter nu, bär stolen upp dig, golvet gör att stolen står stadigt och jorden bär upp den plats där du befinner dig. Olika stjärnor och planeter håller jorden kvar i sin bana. På gatan utanför går någon förbi ..kanske är det den personen som kör ut din mat till affären... eller arbeter på elbolaget och ser till att dinba lampor lyser... eller producerar kläder som sedan kan värma din kropp. Kan du vara helt säker på att bland dem du möter finns det någon som inte spelar en roll för din existens? Samma saker gäller alla de djur och växter som omger dig.. alla små insekter m.m. och alla dem som gått före dig. Solen värmer dig.. vinden fläktar.. blommorna ger dig skönhet...träden ger skugga och skydd..fruktträden ger dig frukter.. och de flesta människor du möter fyller en funktion för dig eller för andra männsikor.

Här där jag sitter nu.
Bär stolen upp mig... lampan ger mig ljus... bergvärmesystemet i huset ger mig värme och jag har nyss druckit färskpressad apelsinjuice tack vare att någon odlat apelsiner och någon sedan plockat dem och nåogon sedan skickat dem till Sveige och någon sedan har sålt dem till affären m.m. På nedervåningen håller vår Målare på att tapetsera vår hall med en tapet som jag har valt ut och det kommer bli så ljust och fint och varmt att komma in i hallen. Peter har gått ut på kontoret för att ta hand om Mundekullas verksamhet så vi kan få in pengar så vi klarar oss och Vaktmästaren tömmer våra sopor just nu så det finns plats för nya. Tack vare datorn och att någon har tagit fram den och producerat den så kan jag sitta här nu och kommunicera med er.... Ja jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst.

Allting tar hand om dig
utan att be om något i gengäld...oavsett om du tänker på det eller förstår det...älskar eller hatar det...t.om din andning sköts åt dej.. du behöver inte ens tänka på den... Hela din kropps invecklade system tar hand om sig självt.. du behöver inte tänka på det heller.. Just nu i denna stund behöver du inte göra något för allt tar hand om dig.. Ta in den tanken .. slappna av och njut av den.... Allting tar hand om mig.... visst är det sant...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig