torsdag 12 november 2009

Skapa en Visionsmålning

Här kommer en övning som kan ge dig en glädjefylld stund
samt medverka till att du kan skapa det liv du längtar till.

Hur du skapar en visionsmålning
Flera har frågat om hur man gör en visionsmålning så jag tänkte berätta lite om det eller ge er ett förslag på hur man kan göra... sen finns det ju tusen egna sätt som er kreativitet kan visa er.
1.Slappna av och lyssna inåt
Lägg dig eller sätt dig bekvämt och ostört och slappna av... känn efter vad du längtar efter i ditt liv.. tänk gärna på flera områden men känn också efter vad som är viktigast just nu. Gå efter det som ger en känsla av glädje och ljus inom dig.

2 Skriv- Rita och måla
Tag sedan ett lite större papper och skriv ned och måla dina visioner och din längtan. Du behöver inte kunna måla föreställande.. Kärlek kan tex symboliseras av två hjärtan.. att ge ut av dina resurser kan vara en sol som strålar .. att vara den du är fullt ut kan vara en blomma... o.s.v.. Känn efter vilka färger du ska använda och vilka former... Det som är viktigast kan du tex måla lite större eller placera i mitten.

Alternativ 2 a.Måla en målning
Du kan även måla med akrylfärger eller oljemålningsfärger så det blir en tavla. Jag har själv gjort en mängd målningar som sedan har blivit sanna. Inte minst målade jag en man och en kvinna som väldigt mycket påminner om mig och Peter och det gjorde jag långt innan vi träffades.

Camillas visionmålning är nu sann.. bebisen finns där och hon bor vid en vacker sjö.

Alternativ 2b. Klipp och klistra
Du kan även klippa ut bilder och texter ur tidningar och klistra upp på ett stort papper. Välj bilder som du tycker om och som påminner dig om din vision. En kvinna jag träffade hade en dröm om att ge healing i New York och klistrade upp det på sitt papper.. Vips så öppnades tillfället och hon började pendla mellan New York och Stockholm...

3. Sätt upp den på väggen
Sätt upp din visionmålning eller karta på en plats där du enkelt kan se den.

Syfte
Djupt inom dig vet din själ och ditt hjärta vad du längtar till. Ofta kommer det till dig som små glimtar som verkar för bra för att vara sanna. men ju mer du bejakar din inre längtan och ju mer tydlig den blir för dig ju enklare kan det vara att följa de små impulser som du sedan får. Du blir helt enkelt mer medveten om dina val.

Änglarna eller guiderna hjälper till
Jag tror även att det finns en andliga guider eller änglar som väntar på att få hjälpa oss och ju tydligare vi uttrycker det vi vill ju enklare blir det för dem att se till att allt faller på plats enkelt och lätt. Någon har sagt att när vi uttryckt att vi vill något så är det bra att fortsätta att fokusera på det för om vi velar fram och tillbaka då kanske änglarna just har sett till att vår önskan ska bli uppfylld och när vi då ändrar oss tar det ju längre tid för dem att hjälpa oss ...

Ett gott syfte
Vi kan gärna lägga till längst ned... Detta eller det som är ännu bättre för mig och alla andra önskar jag nu... tack Eftersom vi inte alltid vet vad som är bäst så kan det vara fint att lämna utrymme till det som kanske är ännu bättre.

Skapa själv eller med i gemenskap med andra
Denna övning passar utmärkt att ge lite tid till i helgen och den går faktiskt bra att göra med barn med... då kan de måla vad de önskar sig om de vill.... Det går även utmärkt att göra den tillsammans med vänner eller en partner. Kay Pollak berättade i en intervju att han och hans fru sätter sig tillsammans vid varje Nyår och gör en visionskarta inför det nya året och den kan då innehålla både små och stora saker... Sedan kryssar de av det som har genomförts eller skett. Min väninna gör likadant tillsammans med sin man och det är då viktigt att var och en bejakar sina drömmar även om de inte är helt samma. Jag och Peter har också gjort gemensamma visionskartor för både Mundekulla och vårt liv i stort.

6 kommentarer:

  1. Hej Anne!

    Brukar läsa det du skriver när jag får lite tid över för mig själv o blir alltid lika imponerad av att du skriver så öppet o utlämnande, klokt o inspirerande med så mycket bra praktiska tips!
    Du har så mycket positivt att förmedla o är en sån god förebild för oss kvinnor. Tack, för din blogg!

    SvaraRadera
  2. Tack Lena och varmt välkommen till retreaten i juletid

    SvaraRadera
  3. Att visionskartor också fungerar är jag den första att skriva under på.
    Jag har dragit till mig både nuvarande lägenhet och bil på det sättet.
    Man behöver inte ens måla eller rita, det räcker med att skriva detaljrikt. Så gjorde jag med lägenheten.
    Fast att måla eller klippa och klistra tycker jag är roligare.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Javisst det har du helt rätt i att det räcker med att skriva och ibland räcker det även med att bara tänka på det vi längtar efter... en intensiv tanke och så vips är det där... det har jag också upplevt... Anne

    SvaraRadera
  5. Jag håller med om att tankens kraft är stor. Och det går snabbare och snabbare har jag märkt. Men jag längtar så efter att måla!

    Kram, Karina

    SvaraRadera
  6. Ja det är ju så härligt och man blir ju glad av att se en målning och kan använda en massa härliga färger med...Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig