söndag 29 november 2009

Livsuppgift och drömmar

Det är aldrig för sent att förverkliga sina drömmar
Igår pratade jag med en av Peters nära vänner som är lite över 50... Han sa att han var så nöjd med livet och mådde så bra just nu och det berodde mycket på att han för två år sedan förverkligade en dröm om att driva en restaurang, vilket han nu gör tillsammans med några vänner. De erbjuder främst ekologiskt kvalitetsmat och även musik och underhållning. Han har dessutom möjlighet att även utöva sitt förra yrke som han också trivdes mycket bra med. Redan som barn visste han att han ville bli snickare och så blev det. Men vid 50 var det dags för något nytt.. Det har varit mycket arbete de senaste åren men nu är det mesta klart och han kan ta det mer lugnt. Dessutom är han en verkligt trevlig och social kille som passar utmärkt till att möta människor vilket han ju gör i sitt arbete. När han är ledig snickrar han lite samt kör en grupp musiker till olika framtträdande, eftersom han även har ett stor intresse för musik.

Se fram emot dina bästa år
Självklart har vi mycket att ge under hela vårt liv. Men för många kan det vara så att åren efter 50, då har vi verkligen samlat på oss en mängd kunskaper och erfarenheter så att vi kan ge ännu mer till andra samt ofta på ett dupare sätt. Dessutom är vi oftast mer trygga i oss själva och kan därmed också njuta mer och ta för oss mer av livet. Men visst finns det idag så många unga själar också som redan har mycket att ge till andra....

Det är aldrig för sent att leva ett underbart liv
Så med dessa tankar vill jag bara påminna om att det är aldrig försent att förverkliga drömmar och jag älskar när Louise Hay vid 80 års ålder säger: - Jag har beslutat att nästa årtionde ska bli det bästa i mitt liv... och hon är verkligen "still going strong" och delar med sig sina tankar och inspirerar andra.

2 kommentarer:

  1. Underbart! Har också en väninna som är "på g" med att fixa saker. en liten nystart :) Hon är också fyllda femtio. Jag är 25. Det är häftigt att se en sådan kunskap i henne som jag inte har.. som jag längtar efter. :)
    Hon brukar påpeka lite smått ibland om hennes ålder, men då ska jag skicka henne denna länken. :) Varje ålder har sin mening!

    Kram / Ingrid (Kokkovirsi) :)

    SvaraRadera
  2. Absolut att varje ålder har sin mening och att vara 25 och dessutom så klok som du är redan det är ju underbart ... men det kan vara bra att veta att livet blir bättre för varje år i alla fall om vi tillåter oss att fortsätta att växa och lyssnar till vårt inre... tack för din positiva kommentar... Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig