söndag 29 mars 2009

Självkärlek och andlighet

Har varit ute och gått en skön promenad och tänkt lite vidare på det här med Självkärlek. Fick en fin kommentar av Adina på mitt förrförra inlägg, som jag funderade vidare på.
Vad är egentligen självkärlek
och hur kan man känna det. Jag tror att djupt därinne så är vi alla fullkomliga och kärleksfulla och ett med den skapande källan. När vi kan vila i vårt eget djupaste varande då vet vi att vi är bra precis som vi är. Jag tror att meditation kan vara ett sätt att vila i vårt djupaste sanna jag. Därmed är meditation ett fint sätt att ge sig själv kärlek. Att ändra våra tankar är ett annat sätt. När vi tex tänker att vi måste vara annorlunda än vi är så kan vi påminna oss att vi är bra som vi är här och nu, även i det som vi upplever är vår "ofullkomlighet" Med tankarna kan vi ju även vända de negativa tankar som poppar upp till mer positiva.
Tyck om dig själv just nu
Det vore ju synd om vi jagade runt hela vårt liv och strävade efter att en dag kunna bli så fullkomliga att vi skulle tycka om oss själva. Nej då är det ju bättre att börja här och nu idag och vila i oss själva och njuta av dem vi är och livet som det är just nu. Slutligen tror jag det finns en mängd sätt att älska sig själv mer på och en del sätt passar även bättre i vissa situationer och för vissa personer. Så du får känna efter vad som får dej att känna dig bra och tycka om dig själv.
Jag tror det är dags att lyssna till oss själva mer här och känna vad som fungerar för dig.

Att bli på utsidan som vi är på insidan", sa Susan Alfengren. Jag tycker det var fint uttryckt. Kan se hur jag ibland har försökt att passa in och tänka efter vad ska andra tycka och tänka om jag visar eller uttrycker det jag djupast innerst inne känner. Jag har tex en sida som tycker om att uttrycka det ljusa och vackra och gärna vill uttrycka sig med ett andligt språk. Jag gillar verkligen ord som Gudinnan, ljus, kärlek, spirit m.m
Eftersom Söndagen även är den lite andliga dagen så ska jag nu ge mig själv friheten att uttrycka detta med hjälp av lite inspiration från "A course in miracles" en av mina favoritkällor.
Dessa rader kan även användas till att meditera på.

"Jag vilar i Gudinnan och låter henne verka genom mig
medan jag vilar i henne i tillit och fullkomlig frid"
"ACIM"

2 kommentarer:

  1. Hej Anne

    jag vill bara skriva att jag läser nästan ALLT på din blogg och det är jättehärligt, det du skriver och delar med dig av!

    Smile!

    Idag saknar jag kvinnogruppen i mitt hjärta... Flytten var så självklar men nu kom en saknad... av er alla! Och energin.

    Nästa vecka ska jag äntligen träffa Camilla i Båstad som du föreslagit!

    Kram Erika

    SvaraRadera
  2. Så glad jag blir Erika .. vad roligt att höra att du har glädje av bloggen och vad kul att du ska träffa Camilla, spännande att se vad det leder till.. du behöver lite kvinnor i närheten att enkelt kunna träffa men du är varmt välkommen när det skulle passa.. Förresten har jag invigningsfest på Villa Solhem den 19 april om det skulle passa dej och då kommer nog flera av kvinnorna i gruppen. kram Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig